Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ kompenserarför tågproblemen

En månads gratis resande för dem som reser med årskort eller månadskort - det är SJ:s kompensation för allt tågtrassel.

Annons
Kompenseras? Bilden togs på Stockholm C under en av de svåraste resdagarna den 21 februari. Om någon av de många på bilden reste med års- eller månadskort har de kompensation att vänta. FOTO: SCANPIX

Tidigare har flera länstrafikbolag, exempelvis VL och Stockholms Lokaltrafik SL, beslutat kompensera sina kunder för allt trassel med tågen. Nu har SJ beslutat sig för hur SJ:s trogna resenärer - pendlare med månadskort och årskortsresenärer - ska kompenseras.

SJ tar emot kompensationskraven från och med 8 mars.

Resenärer med månadskort reser alltså en månad gratis - något som vissa resenärer hotat göra ändå, exempelvis vid gårdagens svåra försening av 17.07-tåget från Stockholm mot Västerås som blev över två timmar sent.

Även årskortsresenärerna - som betalar upp till drygt 80000 kronor för ett års obegränsat resande i alla klasser - kompenseras med en extra månad. Även resenärerna som blivit så trötta på tågen att de inte längre vill åka tåg med årskort får årskorten återköpta med återstående värde.

På grund av snön, som gjort spåren oframkomliga, och kylan och snön som medfört trasiga tåg har SJ haft svårt att leverera det som resenärerna haft rätt att förvänta sig, framhåller SJ:s kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren i en kommentar:

- Vi ber om ursäkt för de olägenheter vi har orsakat dem som rest med oss under de svåra vinterförhållandena. Vi har inte räckt till och det är alla vi som jobbar på SJ ledsna för.

Mer läsning

Annons