Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ:s ledning: Fler tåg behövs

SJ:s högsta ledning beklagar de inställda tågen, men framhåller att det inte funnits andra möjligheter.

Annons
Alternativ? Ånglok är inget alternativ för dagens tåg, men faktum är att B-loket 1136 tog sig fram under de vintrar åren 1912 då det byggdes till slutet av 1960-talet då det avställdes. Här på utflykt i Västerås 2006. Loket tillhör Nynäshamns järnvägsmuseum. FOTO: ALF PERGEMAN/VLT ARKIV

Under hela veckan – och veckorna dessförinnan – har tågtrafiken i hela Sverige lidit av svåra störningar på grund av kyla, snö och is.

Bland annat under onsdagen drabbades pendlarna Stockholm-Västerås av stora problem då inga tåg avgick mellan Stockholm och Västerås mellan 17.07 och 19.07. Även dessförinnan och senare var tåg inställda.

Johan Wadman är chef för SJ:s regionala tåg:

– Jag beklagar verkligen att pendlarna drabbas så här. Jag arbetade själv tolv timmar övertid i söndags och fem timmar övertid i måndags kväll för att hjälpa resenärer på Stockholms central tillrätta. Alla inom SJ arbetar hårt.

Johan Wadman fortsätter:

– Vi har dels blivit ålagda av Banverket att köra färre tåg, men våra tåg har också drabbats av nedisning och snö. Sammantaget måste vi ställa in 50 procent av trafiken. Då kan enskilda sträckor drabbas hårt.

Hade det underlättat om ni haft kvar de så kallade 1960-talsvagnarna som skrotades för några år sedan?

– Njaaa... jag vet inte... de hade tagit tid att ställa i ordning... jag tror inte det faktiskt.

Hade det underlättat om Banverket behållit beredskapsloksparken som avvecklades nyligen?

– Den senaste tidens händelser visar att vi måste sätta oss ner och diskutera hur stor reservkapacitet vi ska ha, alla vi tågoperatörer. Vi kan inte dimensionera för extrema händelser, som nu i helgen, men det behövs nog högre kapacitet.

Johan Wadman fortsätter:

- Idag används alla tåg vi har i högtrafik, utom de som står på grund av planerat underhåll. Resandet har överträffat alla förväntningar. Förr fanns det alltid reservkapacitet att sätta in, vi har ingen sådan nu.

SJ har sedan förstatligandet av många järnvägslinjer under 1940-talet haft svåra snövintrar under andra världskriget, 1965-1966, ett par år under 1970- och 1980-talet samt för ungefär tio år sedan.

Under snövintern 1965-1966 togs ånglok, som sedan tio år stått avställda, fram och gick i snälltågstrafik på flera linjer. SJ:s sista ånglok slopades 1972. Några tiotal stod uppställda i beredskapsskjul fram till 1990-talet då de antingen skrotades eller överläts till museiföreningar. Bland annat flera B-lok som syns på bilden ovan.

SJ - och senare efter 1987 Banverket - hade flera tiotals beredskaps-diesellok stående i lokstall runt om i Sverige fram tills för något år sedan. Då slopades de flesta utom cirka 10. De slopade såldes antingen på auktion eller skrotades.

Mer läsning

Annons