Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ sparar bort biljettförsäljning

Biljettförsäljningen och kundtjänsten över disk i Västerås C försvinner när SJ hårdbantar 400 tjänster.

Annons

Det står klart idag då bolaget lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen om nerdragningar av personal inom administration och försäljning.

Syftet är enligt SJ AB att "rusta bolaget inför den nya konkurrenssituationen och anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden."

Som skäl för att lägga ner biljettförsäljningen anger SJ AB att försäljningen i de resebutiker som läggs ner står för mindre än 4 procent och minskar.

I korthet innebär besparingarna följande:

* 237 anställda, i huvudsak på huvudkontoret i Stockholm men också i Göteborg, Malmö och Avesta-Krylbo berörs.

* 18 resebutiker med 68 tillsvidareanställda läggs ner, däribland den i Västerås.

* SJ Contact Center i Tranås läggs ner och verksamheten koncentreras till Ånge. 95 tillsvidareanställda berörs.

* 53 personer utöver de ovanstående, som har tidsbegränsade anställningar inom försäljningsorganisationen, berörs.

Mer läsning

Annons