Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabbt och gott?

Är det okej att vänta 20 minuter på att få en sallad på restaurangen under lunchen?

Annons

Vad tycker du? Är lunchen den där lugna stunden med njutningsfyllt innehåll på tallriken som man längtat efter hela förmiddagen. Eller är det ännu en av dagens sprinterlopp. Först till kvarn, eller stå snällt och vänta på ett bord att sitta vid.

Vi har frågat tre krögare när de skäms över kundens väntetider vid lunch.

Ervin Kaya, franchisetagare Coffehouse by George i skrapan:

- Ja du, tio minuter brukar jag säga att det ska ta att få sin lunch. Max en kvart. Folk ska ju hinna äta på 20 minuter, dra i sig en kaffe på det och ta sig tillbaks till jobbet i lugn och ro.

- Det är klart att om vi har 100 gäster samtidigt kan det dröja 20 minuter innan några gäster får maten. Så får det absolut inte bli för många av gästerna, då har det hänt något på vägen.

Faik Neson, delägare till Restaurang Vivaldi:

- Det beror lite på vad man beställer. En à la carterätt dröjer kanske tio minuter. Våra kunder plockar själva ihop sallader, så att det ligger färdigt på tallriken vid kassan, ibland kan det ta lite tid för kunderna att bestämma sig.

- Personligen tycker jag att om man får vänta 20 minuter på sin lunch har det tagit alldeles för lång tid. Folk har inte så lång tid på sig. Man ska hinna äta i lugn och ro.

Madelene Söderström, restaurangchef Pizza Hut, Stockholmsvägen:

- Vi har buffé. Man betalar när man går in och sedan är det bara att ta för sig.

- Däremot är det fullt i restaurangen ibland, då kan man få stå och vänta 5-10 minuter.

Mer läsning

Annons