Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strid kring stopp

En rastplats för lastbilar – ett så kallat truckstop – har länge efterlysts i Västerås. Länge såg allt ut att vara klart.

Annons
Litet stridsäpple. Så här kan den planerade anläggningen i Gilltuna komma att te sig.

En yta i Gilltuna har detaljplanerats, marknadsföring har gått ut och ett företag har utlovats att bygga på marken.

– Det här något som lastbilschaufförerna efterfrågar. Det är viktigt inte minst förtryggheten och arbetsmiljön. Vi vet att hot och våld mot chaufförerna ökar, säger Kjell Ståhl som är regionalt skyddsombud för fackförbundet Transports avdelning 19 i Västerås.

Men fullt så enkelt att bygga ett truckstop var det nu inte.

Vid senaste fullmäktige i början av sommaren visade det sig att politikerna inte var överens om finansieringen; de borgerliga partierna ville att kommunen skulle stå för hela kostnaden, de rödgröna ville söka medfinansiärer från näringslivet.

Vad det handlar om är en engångskostnad på cirka 18 miljoner kronor och en årlig driftskostnad på runt 5 miljoner kronor.

Enligt oppositionsrådet Elisabeth Unell (M) har blocken tidigare varit överens i truckstopfrågan, varför förslaget om privat medfinansiering kom som en överraskning.

Hon tror att det är Miljöpartiet som påverkat Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i den riktningen – och under fullmäktigedebatten yttrade sig också kommunalrådet Marléne Andersson (MP) kritiskt mot själva idén att främja lastbilstrafiken.

I dag vill hon avdramatisera debatten.

–De rödgröna är helt överens i frågan. För oss i Miljöpartiet är det en principfråga att sådana transportmedel inte enbart ska bekostas med offentliga medel. Vi bör hellre investera i framtidens infrastruktur, som tåg och båt.

När det gäller lastbilsparkeringar tycker Marléne Andersson att principen ”polluter pays” bör vara tillämplig – det är den som står för föroreningen som också ska stå för kostnaderna.

Ett truckstop vore dock bra för miljön, menar Elisabeth Unell. Idag kan lastbilar, med eller utan farligt gods, stå parkerade runtom i staden, vid Hacksta, vid Erikslund och i bostadsområden, eftersom de inte har någon annanstans att ta vägen.

Att näringslivet skulle vilja vara med och betala ifrågasätter hon.

–Varför skulle åkare från Polen medfinansiera detta?

Den 25 augusti har i alla fall kommunalrådet Ulla Persson (S) kallat till ett möte med representanter från åkeribranschen för att hitta medfinansiärer till ett truckstop i Gilltuna.

Vad händer om det inte lyckas?

– Då får vi se hur vi går vidare. Men vi har haft ett gott samarbete med branschen hittills, säger Ulla Persson.

Hon kommer särskilt att betona betydelsen för förarnas arbetsmiljö.

–Min sambos båda pojkar har kört lastbil så jag känner till arbetsvillkoren och de är inte alltid de roligaste.

Så varför är det då så svårt att enas om finansieringen? Här går de politiska blockens verklighetsbeskrivningar i sär.

Enligt Unell har de rödgröna bytt åsikt, förmodligen efter påverkan från lastbilsskeptiska miljöpartister; enligt Persson har frågan om varifrån pengarna ska tas aldrig riktigt klargjorts.

–Det har aldrig varit uppe på politikernas bord förrän nu, säger hon.

Mer läsning

Annons