Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att flytta i city

Fler västeråsare flyttar in och ut ur lägenheter i centrum. Men parkeringsreglerna gör flytten dyr.

Annons
Det är inte smidigt att göra en flytt i centrum. Den här gången måste Mikael Eriksson och hans kolleger köra kärran ett 70-tal meter mellan bostadshuset och flyttbilen.

Klockan är 7 på morgonen när VLT träffar flyttgänget från auktionsfirman Effecta. De har redan jobbat i en timme.

– Vi ska tömma en fyrarummare med vindsförråd, berättar Tapio Hurtta som äger och driver Effecta. Vi börjar klockan 6 för att inte störa så mycket.

Lägenheten ligger på Hantverkargatan som är en gågata.

Möbler, ett 30-tal lådor och annat ska först ned till utgången med hjälp av en liten hiss. Sedan måste flyttkarlarna gå ett 70-tal meter till lastbilarna som står på Köpmangatan.

– Vi kan inte köra in på Sigmatorget för där har man lagt plattor som kan spricka. Det är inte så genomtänkt.

Däremot får andra tunga fordon köra in på torget, menar Tapio Hurtta och nämner bland annat transporter av valstugor.

För att skynda på arbetet den här dagen så har Tapio Hurtta tagit in tre extra-anställda. Nu är det sju man som utför flytten.

– Det blir minst 30–40 procent dyrare för kunden.

Då har även några förberett flytten genom att packa ned i lådor dagarna före.

– Vi har ett piano som väger 200 kilo som vi måste ta nerför trapporna.

Västerås stad hänvisar till varutunneln men då måste de vara beredda på att flytta bilarna när det kommer andra transportbilar. Det skulle ta längre tid att flytta då, enligt Tapio Hurtta.

– Jag förstår inte denna ovilja att hjälpa till. Det är absurt.

En annan möjlighet är att använda avlastningsplatserna på Stora gatan och Vasagatan, men där får de bara stå i tio minuter med bilarna innan de riskerar att få p-böter.

– Det är inte en chans att klara av det på den tiden. Det borde finnas en kontaktperson på kommunen som kan ge tillstånd snabbt och enkelt.

Nu finns det planer på att bygga om och på Sigma- huset med bortåt 100 lägenheter. Och fler förtätningar lär det bli i centrum fram-över.

Thomas Wulcan på Västerås stad upplever inte flyttransporterna som något större problem.

– Den stora utmaningen är att få till byggnation i centrum när det samtidigt pågår handel och annan verksamhet.

Den som vill söka dispens måste gå genom kontaktcenter, framhåller han:

– Om man söker i god tid och vi kan föra en dialog så kan vi hitta lösningar. Det är en ständig kompromiss och man måste ha förståelse för varandra.

Thomas Wulcan påpekar att det inte går att släppa fram lastbilar överallt i centrum. Det finns både markvärme och marktegel som kan gå sönder.

Mer läsning

Annons