Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att komma fram till polisens växel

– Jag tror att jag ringde 15 gånger utan att komma fram till polisen, säger Anette Wennerström från Västerås. Hon hade slagit numret 114 14 till polisen.

Annons
Ingen svarar i växeln. Anette Wennerström har stora problem att komma fram till polisen. ”Jag får inte ens ett meddelande att de har många samtal eller var jag står i telefonkön. Hur ska man som medborgare komma i kontakt med polisen? Det börjar kännas frustrerande,” säger Anette.Foto: Anders Forngren

För några dagar sedan jämförde VLT flera av de offentliga telefonväxlarna och kom fram till att den som ringde till polisens växelnummer, 11414, fick vänta länge, ibland över 20 signaler. Ibland klipptes samtalet av och man fick börja om.

Anette Wennerström fick nyligen sin moped stulen. Men hon hade tur och mopeden återfanns, nästan oskadd.

– Jag ville bara få reda på hur det gick med utredningen. Jag har inget att klaga på när det gäller poliserna. De var så vänliga. Men jag vill ha tillbaka mopeden.

Men hon kom aldrig fram, trots många försök.

VLT har redan tidigare talat med chefen för regionens växel, Åsa Nordström i Örebro. Hon förnekade att det var några problem och påstod att det finns mätningar som visade att svarstiden var 10,2 sekunder. VLT:s undersökning och Anette Wennerströms erfarenhet visar att det inte är så.

VLT försökte att nå någon ansvarig högre upp, på Rikspolisstyrelsen. Men för att göra detta måste man, olyckligtvis, ringa 114 14.

Efter 61 signaler kopplas VLT:s reporter fram till en tjänsteman, som säger att han inte har med saken att göra. Han ger ett nytt namn.

– Måste jag gå genom polisväxeln igen?

– Ja, tyvärr.

Efter ytterligare 38 signaler kommer VLT fram till ... en telefonsvarare.

Efter ytterligare ett 50-tal signaler kopplar växeln till en tredje tjänsteman ... som säger att hon inte har med saken att göra.

Men hon visste åtminstone en person som kunde svara på frågor och gav ett direkttelefonnummer till Birgitta Lindblom, enhetschef på polisavdelningen på Rikspolisstyrelsen i Stockholm.

Birgitta Lindblom svarade, men kunde inte heller hon svara på varför regionala polisväxlar var så långsamma.

– Vad vi mäter här på Rikspolisstyrelsen är om du gör knappval 1 för anmälningar, knappval 2 om du har tips eller 3 för att få upplysningar. Där hade vi i går en väntetid på 2 minuter och 27 sekunder. Men annars hamnar du i den lokala växeln och det har vi inga mätningar på.

Men ska det verkligen ta så lång tid i den regionala växeln?

– Nej, det ska det ju egentligen inte göra. De ska ju bara koppla vidare.

Men Birgitta Lindblom har ändå ett råd till alla som vill få tag på polisen och vill komma fram.

– Ring inte på måndagar. Då ringer många. Det blir ofta lättare att komma fram ju länge in i veckan man kommer.

Men hon rekommenderar VLT:s reporter att tala med Örebros polismästare Ebba Sverne Arvill, som är den ytterst ansvariga för den regionala växeln.

Dags att slå 114 14 igen. Efter många, många signaler får VLT:s reporter beskedet att Ebba Sverne Arvill är på tjänsteresa och inte kan nås per telefon.

Mer läsning

Annons