Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt få ersättning för hål

Lagom till våren kommer de fram. Potthålen. Gropar i vägen som kan skada både däck, fälg och fjädring.

Annons
Vägar efter vintern.  Groparna, så kallade potthål, i vägarna kan göra stora skador på bilarna, och snabelbilen som ska laga hålen dröjer.

Det är kommunen som ansvarar för att vägskador hålls efter. Men att få ersättning för skador som uppstått till följd av potthål är svårt.

– Det krävs bevis på att kommunen handlat försumligt. Man måste kunna visa att potthålet funnits så länge att det inte är skäligt, säger Casper Tham, stadsjurist på Västerås stad.

Vad som är skälig tid beror på hur hårt trafikerad vägen är. En väg i centrum måste lagas mer omgående än en på landsbygden. Därmed kan tiden som räknas som skälig variera. Och som bilist kan det vara svårt att bevisa att kommuen slarvat med reparationerna.

Ett tips är därför att titta om potthålet redan är anmält.

– Kör man ner i ett potthål som enligt handlingar redan är inrapporterat, då har man goda chanser till ersättning, säger Casper Tham.

I Västerås står snabelbilen, som reparerar potthålen, ännu i garaget. Preliminärt åker den ut i mitten av maj då asfaltsäsongen börjar. De för närvarande kalla nätterna och mornarna gör att gatan inte lämpar sig för snabelbilens reparationer. Men akuta fall åtgärdas omgående.

– Akuta skador repareras året runt av asfaltsentreprenörer, säger Ulf Palm, informatör på Västerås stad.

Varje år lägger Västerås stad cirka 1,3 miljoner kronor på att reparera potthål.

”Akuta skador repareras året runt”, säger Ulf Palm på Västerås stad.
Detalj från en snabelbil i farten.

Mer läsning

Annons