Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt komma fram till vårdcentralen

Patienterna i Västmanland är nöjda med bemötandet på vårdcentralerna men tycker det är svårt att komma fram på telefon och få en tid, visar en enkät.

Annons

– Vi är medvetna om problemet med tillgänglighet, säger Kjell Enderborn, chef för Vårdval Västmanland.

Han säger att landstinget nu satsar på att göra det lättare för patienterna att få komma till sin vårdcentral.

Hur ska det gå till?

– Vårdcentralerna får avdrag på vårdpengen om de inte uppfyller målen för tillgänglighet.

Hur väl de når målen ska mätas genom att alla mottagningar ansluts till landstingets växel. Där ska finnas möjlighet att kontrollera hur länge patienterna får vänta innan de får svar.

Nu har vissa vårdcentraler egna telefonväxlar och alla har inte en mätfunktion.

När mätandet är i gång ska landstinget i första hand se till att patienterna kommer fram när de ringer till vårdcentralen.

Kjell Enderborn påpekar också att familjeläkarmottagningar med fasta läkare har mera nöjda patienter.

– Att få komma till samma läkare varje gång skapar trygghet och då ringer patienterna inte lika ofta, säger han.

Han menar att problemet med otrygghet har minskat sedan enkäten gjordes. Nu råder stopp mot stafettläkare samtidigt som flera allmänläkare har utbildats och kommit ut till mottagningarna.

Patienterna ger goda betyg åt faktorer som att läkarna lyssnar på dem och tar hänsyn till deras egna kunskaper om sin sjukdom.

Män är generellt mer nöjda med vården än kvinnor och patienter på privata mottagningar är mer tillfreds än de som går till en landstings-driven.

Drygt 3500 patienter i länet har svarat på enkäten.

Alla landsting är med

Enkäten har genomförts på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting (SKL) inom landsting i hela landet.

Genom enkäter som görs samtidigt vill man få fram ett underlag för jämförelser.

Frågorna ställdes under veckorna 36–41 under förra året

Mer läsning

Annons