Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågallians ska göra pendling enklare

Västmanland har sagt ja till det stora tågsamarbete i Mälardalen som ska göra det enklare att pendla.

Annons

Landstingsfullmäktige antog samverkansavtalet i tisdags och landstingsstyrelsen började verkställa beslut i går.

Sex län ska i bolaget Mälab köpa in 40 nya tåg. 2017 – när Citybanan öppnas – ska tågen göra det enklare att resa i östra Mellansverige.

Det utlovas fler avgångar: ett tåg i timmen på de flesta sträckor på vardagar. Även biljettsystemet förenklas. Oavsett om man reser med regionaltrafik eller lokaltrafik ska biljetten (kortet) gälla i hela regionen utan krångel och tilläggskostnader.

Allt för att underlätta resande och inte minst arbetspendling.

– Det blir en helhetslösning för hela Mälardalen, säger Tommy Levinsson (S), landstingsråd med ansvar för kollektivtrafiken.

Men det blir inte fler avgångar på alla tågsträckor. Förbättringen märks främst på Svealandsbanan och på sträckan Sala–Norrköping, kallad Uven.

Mälarbanan och Västerås–Stockholm påverkas troligen inte. Det är redan trångt på spåren.

SJ har protesterat mot det man ser som skattefinansierad orättvis konkurrens.

Tommy Levinsson tonar ner konflikten. Det gör också Mälabs vd Mårten Levin, som i tidningen Dagens samhälle säger att man inte vill ”driva ut” kommersiell trafik om den uppfyller Mälabs behov.

Mer läsning

Annons