Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk på det här när du byter däck

”Nu är det fullt ös, och det var riktigt spännande i morse när servern låg nere”.

Annons
Däckbytartider. De två första veckorna i april är det hektiskt på däckfirmorna. Johan Lindblad jobbade i lördags.

Viktor Ringstad, platschef på däckfirman Däckia på Östermalmsgatan, har tempot uppe när VLT tittar in under helgen.

Han ler – datastrulet löste sig nämligen. Tur var väl det, annars hade det blivit rörigt med logistiken, erkänner han.

Så här års är det mycket att göra. De två första veckorna i april ska dubbdäcken av. När alla kunder kommer samtidigt blir det långa arbetsdagar.

– Vi kör till tio, elva om kvällarna, säger Viktor Ringstad.

I dag är de tre som jobbar: Viktor Ringstad och arbetskamraterna Johan Lindblad och Fredrik Prause Kanabro.

Däckia har 750 kunder som man förvarar hjulen åt. Sedan tillkommer övriga kunder.

Den som skiftar hjul själv bör passa på att kontrollera däcken, rekommenderar Viktor Ringstad. Har något däck tappat mycket luft under förvaringen? Få däcket kontrollerat, det kan vara trasigt med ökad risk för punktering. Kolla även mönsterdjupet. Han rekommenderar minst fyra millimeter för bra grepp på våt vägbana.

Fundera också på hur gamla däcken är. Är de äldre än fem år kan gummits kvalitet ha försämrats.

Så säger lagen om däck

Vinterdäck krävs 1 december–31 mars om det är vinterväglag.

Dubbdäck får användas 1 oktober–15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Källa: Transportstyrelsen

Mer läsning