Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tätare turer med nya busslinjerna

Det nya busslinjenätet innebär färre linjer med tätare turer. Resvägen ska bli rakare och snabbare.

Annons

Minst 84 procent av västeråsarna kommer att bli nöjda. Detta enligt rapporten Smartkoll som VLT berättade om på torsdagen.

– Den största skillnaden mot i dag är att det blir mycket mer buss per dygn. Det är en utökning på 60 procent av tidtabelltiden. Vi har också spridit ut vissa linjer som idag går på samma sträcka, säger Thomas Wulcan, enhetschef på tekniska nämndens stab.

Men han medger att vissa kommer att få något längre till sin hållplats än idag. Det kompenseras med tätare turer och att man därmed inte ska behöva vänta så länge på busshållplatsen.

– De här tankegångarna är beprövade i andra städer med framgång. Många av de starka linjer vi har idag har vi kvar i förslaget, men med rakare körväg.

Linjerna 1–7, de så kallade stomlinjerna, når större delen av tätorten på mellan 15 och 20 minuter, räknat från Stora Gatan. Bara till Björnön och Erikslund tar resan mer än 20 minuter.

Tre servicelinjer 11, 12 och 13, som inte ska förväxlas med dagens linjer med samma nummer, kompletterar stomlinjerna till viktiga resmål. Exempelvis har linje 11 en annan körväg till Erikslund och nya Ikea än stomlinje 3, vilket gör att till exempel resenärer på Bäckby och Skälby kan ta sig till Ikea rakt över E 18.

Även Hälla syd, lasarettets huvudentré och Hovdestalunds kyrkogård täcks in av de nya servicelinjerna.

Västerås har idag större inpendling än utpendling. De föreslagna nya arbetsplatslinjerna, 916 och 917, vänder sig direkt till pendlarna och utgår från centralen.

Linje 917 går raka vägen till Finnslätten och fortsätter till Lokverkstaden. Med 916 kommer man från centralen till Erikslund och nya Ikea på endast 12 minuter, mot stomlinjens 30 minuter.

Dessutom finns linje 915 som trafikerar sträckan Hacksta till lasarettet via bostadsområdena i de västra delarna av Västerås och Finnslätten.

Dagens nattbussar, med särskilda linjenummer och till viss del andra körvägar, försvinner. Linjenät och linjenummer är konstant dag som natt, men med lägre tur-täthet på natten.

Enligt projekt Smartkolls rapport beräknas 84 procent av de boende i Västerås att uppleva de nya stomlinjerna som bättre eller lika bra som nuvarande trafik under rusningstrafiken på morgonen.

Under dagtid och kvällstid kommer ännu fler att bli nöjda, enligt rapportens beräkningar.

Beräkningen har gjorts genom att vikta komponenterna gångtid till hållplats, väntetid på hållplats, åktid, eventuellt byte till annan linje och gångtid till resmål.

I beräkningarna har Smartkoll räknat på dagens biljettpris.

Mer läsning

Annons