Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tio fotbollsplaner av sten

Den nya kombiterminalen på Hacksta är mellan 8 och 10 fotbollsplaner stor. I dagarna slog den nya anläggningen upp portarna.

Annons
Omlastning pågår. Terminalchefen Thomas Zetterblom och hans kollegor ser till att det alltid finns en plats där gods kan lastas om mellan tåg och lastbilar. Västerås är en viktig knutpunkt för transporterna till och från Stockholm. Foto: Per G Norén

– Det blev klart i sista stund. I fredags grusades infarten. Men nu är vi i gång, säger terminalchefen Thomas Zetterblom, som basar över något som kan beskrivas som Västerås nya slättlandskap,

Han leder arbetat från terminalkontoret, som nästan ser ut som en liten hundkoja jämfört med det enorma terminalområdet.

De första containrarna är redan på plats och de första tågvagnarna har redan rullat ut.

En ensam snöplog kämpade på torsdagsförmiddagen med att ta bort snön som fallit på natten.

Vår stad är en knutpunkt i trafiken, både för väg-, tåg- och sjötransporter, och ligger mitt i den så kallade Mälarkorridoren (Hallsberg-Västerås-Örebro-Stockholm), ett av landets viktigaste transportstråk.

Det var främst Ica som ville ha en ny terminal nära sin anläggning på Hacksta, men den nya terminalen är även viktig för andra kunder, exempelvis Coop och olika metall- och träindustriföretag.

I höstas togs första spadtaget för den nya kombiterminalen på Hacksta. De nuvarande 63 000 kvadratmeterna kan lätt byggas ut med ytterligare 40 000.

Omlastning till tåg blir troligen viktigare i takt med att allt fler företag vill transportera miljövänligt.

– Fördelen med lastbilar är att gods kan transporteras från dörr till dörr. Tåg är både miljövänligare och lämpliga för större transporter. Riktigt stora containertransporter kan också skickas med båt, sammanfattar Thomas Zetterblom, innan han går ut för att visa oss verksamheten ute på plattan.

Han kan inte dölja sin entusiasm över att leda en verksamhet med så stora maskiner och laster, men ber oss också att titta på markbeläggningen:

– Som ni ser är det inte asfalt. Det är hexasten. Det är en tjock beläggning som klarar enorma påfrestningar under lång tid. Det behövs verkligen här.

Mer läsning

Annons