Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trång skola drabbar eleverna

Nu är elevkullarna större igen. Rönnbyskolan tvingas uppfinna speciallösningar i väntan på utbyggnad – det funkar halvdant. Lokalbristen påverkar elevernas betyg.

Annons
Trångt. På Rönnbyskolan används matsalen också för hemkunskapsundervisning på mobila små spisar. Något som inte är optimalt när Anette Karlsson förbereder dagens skollunch.

Restaurangbiträdet Anette Karlsson tvingas stanna för att inte köra på en elev. Det är inte lätt att komma fram med vagnen.

Klockan är bara 9, ändå är det elever i matsalen när hon förbereder lunchen. Matsalen används nämligen som hemkunskapssal.

Ungdomarna står vid specialbyggda vagnar med bänkspisar. I dag lagar de hamburgare.

– Att ha lektion här är allt annat än optimalt, säger hemkunskapsläraren Markus Munklinde.

Det finns bara en diskho och allt måste allt plockas undan innan elever kommer för att äta skollunch.

Den provisoriska lösningen beror på att Rönnbyskolan har brist på utrymme.

Skolan har goda resultat men avsaknaden av en riktig hemkunskapssal går ut över undervisningen och i förlängningen betygen.

I hemkunskap har elever svårare att nå det högsta betyget, A, enligt rektorn Ronnie Hising som tillträdde i somras.

För ett A kräver läroplanen att eleven klarat av flera praktiska moment som är svåra att genomföra utan en riktig hemkunskapssal.

De små spisar som eleverna använder har brister.

– Har man två plattor och ugnen på samtidigt går proppen.

Ronnie Hising förstår om föräldrar och elever skulle reagera, men han har inte fått ta emot några kritiska reaktioner. Kanske vet de inte att lokalbekymren kan gå ut över betygen.

Ronnie Hising önskar att skolan får bygga ut och det har han framfört uppåt. Det är en fråga han inte bestämmer över.

Nu växer barnkullarna i Västerås igen, något som märks tydligast i förskola och de lägre klasserna. Det gör att fler skolor blir trångbodda.

Rönnbyskolan har varit det i flera år.

Skolan byggdes som låg- och mellanstadieskola. Nu går här 540 elever från förskoleklass till nian.

Det finns en tillfällig extra paviljong, men den har skolan vuxit ur och ventilationen är dålig.

Det är ont om grupprum, vilket gör att elever får sitta i korridorer, och lärare måste ha helklassundervisning även när de önskar annat.

Väggarna mellan klassrummen är tunna och ljud från andra lektionssalar stör undervisningen.

I de trånga korridorerna samsas eleverna på rasterna. Flera högstadieelever som VLT pratar med ser inte lokalbristen som lika akut som lärarna och rektorn.

– Men jag har ju i och för sig inte gått på någon annan skola så jag kan inte jämföra, säger Josefin Karlsson i 8B.

Men Sara Jarlekrantz i 8A tycker att det är trångt.

– Det är många elever och dålig luft.

Rast. Inte heller på rasterna har eleverna några större utrymmen att vistas i. Alexander Ödman går i 9:an.
Ont om plats. Rönnbyskolan saknar många olika lokaler: lektionssalar, hemkunskapssal och ett riktigt fritidsrum där elever kan vara på raster. Julius Dag, Erik Jacobsen, Martin Lindström och Elias Bäckström sitter med datorer i korridoren.

Vändning vid millennieskiftet

Födelsetalen är en tung faktor som påverkar hur många barn som behöver plats i förskola och skola.

Under senare halvan av 1990-talet föddes få barn i Västerås. 1999 var antalet bara 1 241. Sedan dess har födelsetalen gått uppåt igen. De senaste fyra åren har fler än 1 600 barn fötts varje år. Ökningen märks i skolan. Efter en period med små kullar och gott om plats blir det trängre.

Förskolan.

Nästa år beräknas 7 590 barn vara inskrivna (160 barn fler än i år). Minst lika stor ökning väntas 2016 och 2017.

Årskurs 1–6. Nästa år: 9 448 elever (+267). Ökningen fortsätter åren därpå, men i lägre takt.

Årskurs 7–9. Nästa år: 4 387 elever (+85). En större ökning (+142 till 160 elever) väntas åren därpå.

Källa: Sifferuppgifter från Jan Lindblom, direktör, barn- och utbildningsförvaltningen.

Mer läsning

Annons