Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunga släp kan vara dödsfälla

I Västmanland blir fyra av fem underkända – bilprovningen varnar.

Annons
Sune Nilsson basar sedan länge för ”tunggruppen”. ”Jag har aldrig haft så mycket nytta av mina skolkunskaper som sedan jag började med det här”, säger han och syftar på mängden utländska förare som han har att göra med.

Skicket på de tunga släpvagnarna är "skrämmande," skriver Svensk bilprovning.

– De går ofta tre gånger så långt som dragbilarna. Och bilarna kör de normalt 100 000 mil. Sedan kan de ändå säljas utomlands, säger Sune Nilsson från Västmanlandspolisens ”tunggrupp”. 

Det händer inte så sällan att framför allt släp blir stående med körförbud. Ulric Långberg, branschansvarig på Sveriges åkeriföretag, funderar över hur det kan komma sig att Sverige har den sämsta besiktningsstatistiken i Europa, när tillverkarna är desamma och fordonen sköts enligt anvisningarna.

Enligt honom måste det bero på endera av tre saker, eller möjligen kombinationer av dem.

– Är det något fel på besiktningsmetoderna i Sverige, eller är det fel på tillverkarnas tillsynsplaner. Kanske är de inte anpassade till vårt klimat. Eller är det kanske verkstäderna som tagit betalt men inte gjort jobbet? Men naturligtvis borde åkarna också träffa avtal som garanterar att fordonen klarar besiktningen, säger han.

Han säger att han ställt frågor kring detta i tio år utan att få något bra svar.

Fel, fel och fel. Tommy Roos visar protokollet för föraren Jan Wingstedt.

Mer läsning

Annons