Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Undergången är nära

Hur ska stationsområdet se ut i framtiden? Det håller Västerås stad på att fundera över och tar medborgarna till hjälp.

Annons

Tanken med ombyggnaden är att stationsområdet inte längre ska vara en barriär mellan city och Mälaren. Gångpassagen som i dag finns över spåren vid stationen är inte öppen dygnet runt och krånglig att ta sig igenom med cykel.

– Vi vill bygga bort barriärerna. Man ska känna att man inte måste söka sig till tunnlarna under spåren som möjligtvis är funktionella men varken snygga eller särskilt trygga alla gånger, säger Patrizia Strandman, som leder stadsbyggnadsprojektet 3B med syfte att utveckla stationsområdet.

En arkitektfirma har lanserat en idé om ett så kallat lutande torg som ska fungera som en passage under järnvägen för cyklister och gående.

Var torget ska huka sig under spåren är inte klart. En tanke är att helt enkelt riva stationshuset och där bygga det lutande torget med ett nytt stationshus bredvid.

Men idéerna är än så länge bara på skisstadiet. Klart är att det blir ett nytt resecenter i någon form.

Om nuvarande stationshus rivs, integreras eller används till något helt annat återstår att se.

Spåren ska ligga kvar i markplan. Tidigare förslag att gräva ned spåren under marken eller höja de upp på broar har ratats av politikerna som önskar sig mer ekonomiska lösningar.

– Vi är rörande eniga i kommunstyrelsen att spåren ska vara kvar som i dag. Om stationen ska vara kvar eller inte har jag ingen åsikt om. Men den är för liten, säger Ulla Persson (S).

Trängre lär det bli när Citybanan i Stockholm blir klar och trafiken på sträckan ökar. Målet är att fördubbla tåg-trafiken till och från Västerås till år 2020. Då behöver också hela området runtomkring en rejäl ansiktslyftning.

– Området runt stationen skulle jag kalla trist och då är jag ändå snäll. Vi vill ha ett levande område 24 timmar om dygnet. När man står vid stationen och blickar ut ska man känna att man står i city, säger Patrizia Strandman.

Utrymmet runt spåren ska fyllas med kontor och konferensanläggningar, kanske även bostäder.

– Det ska inte bara vara parkeringar utan byggnader som står sig med hur tätt och högt det är byggt i city och vid Mälaren. Det får inte upplevas som en ö med tätare eller glesare bebyggelse än det som är runtomkring.

Klövern, Kungsleden, Jernhusen och de andra fastighets-ägarna i området har nyligen skrivit under en avsiktsförklaring där de ställer sig bakom planerna på ett nytt resecent-rum och stationsområde. Via Facebook och projektets hemsida söker staden dialog med medborgarna om vad som borde ske och inte ske i området.

– De idéer som finns från gemene man skulle vi i kommunstyrelsen gärna se illustrerade. Det kan hjälpa oss att lyfta blicken, säger Ulla Persson.

I vår kommer ett utkast till översiktsplan och sedan ska kommunstyrelsen bestämma om planen ska ut på remiss, i så fall efter sommaren.

Ett nytt resecentrum ska stå klart 2017. Hela stationsområdet ska vara färdigt 2026.

Mer läsning

Annons