Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vågar inte cykla på Salavägen

Kenth Karlsson undrar hur Trafikverket tänker när det gäller säkerhet för oskyddade trafikanter när man bygger 2+1-vägar med hastigheter på 100 km/tim.

Annons

– Hur ska jag tordas cykla till jobbet om jag ska åka Salavägen från Ransta till Västerås? Det är som jag ser det inte direkt trafiksäkert.

Torbjörn Andersson på Trafikverket:  – När vi bygger mötes-separerade vägar så ser vi över behovet av cykelbanor. Vi tittar på hur många som cyklar i dag och gör prognoser för hur många som kommer att cykla om det byggs en cykelbana.

Han påpekar att det är svårt att få folk att cykelpendla längre än fem kilometer. Mellan Ransta och Västerås är det 28 km.

– En sådan cykelbana skulle kosta mellan 45 och 50 miljoner att bygga men väldigt få skulle nyttja den.

Det finns pengar till sammanlagt fyra mil cykel-bana i länet fram till 2025. Vid årsskiftet ska en gemensam cykelstrategi vara klar.

Sven-Gunnar Wallin: Frågan om möjligheter att få separata cykelbanor längs en 2+1-väg har funnits länge och någon bra lösning finns inte. Samtidigt tror jag som Torbjörn Andersson på Trafikverket att det inte är så många arbetspendlare på dessa sträckor. De som tränar för sitt eget välbefinnande begränsas mer och mer av de moderna vägarnas säkerhetsutformning och tvingas välja andra alternativ. Vi får hoppas att de under många år kan välja bort 2+1-vägar för detta ändamål. En alternativ väg för Kent Karlsson är över Sevalla–Tillberga.

Mer läsning

Annons