Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våld mot tågpersonal ökar

Svordomar, skrik, hot och enstaka rallarsvingar. När tågen är överfulla och försenade får tågvärdarna ta emot resenärers vrede.

Annons
Britt-Marie Eriksson som har hand om tågpersonal i Västerås berättar att två anställda har tvingats gå hem från jobbet den senaste tiden. Den psykiska pressen blev för stor för dem. Tågmästaren Roberto Lezama får ta emot gap och skrik till vardags men han har varken utsatts för hot eller våld. Foto: Kenneth Hudd

– Nu är det extremt. Alla tåg är ju mer eller mindre överfulla. Vi vet ju att det har varit personal som har kommit från sina arbetspass och gråtit och berättat skräck-historier om vad de hade blivit utsatta för, berättar Lennart Jansson, huvudskyddsombud på SJ.

Han pekar på underbemanning och nedskärningar som orsaker, snarare än den extrema vintern.

Problemet blev uppenbart när VLT ringde för att ordna en intervju med en tågvärd. I SJ:s växel svarar en vänlig dam att ”vi lämnar inte ut namn på enstaka tågvärdar eller förare. Det beror på hotbilden”.

Det är viktigt att säga att den vanliga resenären är tålig, trevlig och uthärdar förseningar och tekniska problem. Men det finns undantag.

Det vanligaste är skrik och bråk, men det finns också människor som spottar eller svingar knytnävar. Oftast är det superstressade människor som ska till jobbet, eller som riskerar att missa byten. Någon gång kan det vara berusade människor. Ibland kan även föraren bli utsatt, om hon eller han lämnar loket. En lokförare rapporterade om att en resenär hade spottat honom i ansiktet när han hade varit tvungen att stanna tåget vid en stopp-signal.

Redan i somras kom en undersökning från SEKO, tågvärdarnas fackliga organisation, som visade att nära hälften av tågpersonalen hade utsatts för hot eller våld det senaste året. Majoriteten ansåg också att våldet på tågen ökade med åren.

Mer läsning

Annons