Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vallby – rena bullerbyn

Det är tänkt att vara en fridfull oas nära centrala Västerås. Men motorvägen alldeles intill gör att idyllen vid Vallby Friluftsmuseum drunknar i ett ständigt trafikmuller.

Annons

På Vallby Friluftsmuseum hör man alltid bullret från E18. Sedan träden och slyn längs cykelbanan nedanför museiområdet togs bort i somras känns det som om trafiken far rätt igenom den kulturhistoriska miljön.

–Det har blivit väldigt påtagligt. På vissa ställen måste man skrika när vi har visningar, säger museiintendent Ulla Blomqvist.

Personalen upplever att trafiken ökat och att oljudet förvärrats på senare tid. Värst är det runt herrgårdsbyggnaden och vid personalbyggnaderna.

–Förut brukade det vara tyst nere vid soldattorpet. Det är det inte längre, säger Ulla Blomqvist.

Förutom att bullret är ett arbetsmiljöproblem för alla som jobbar i området har besökare reagerat på ljud-nivån.

– Vi har nyligen haft en besökarenkät med frågor om allt möjligt. Där var det många som tyckte att miljön är väldigt bullrig och att den därför inte är barnvänlig, berättar Ulla Blomqvist.

Ett bullerplank kan vara lösningen, men hittills har museet inte fått något gehör för plankbygget trots att problemet påtalats i flera år.

Det är Trafikverket som fällt träden vid museet och som ansvarar för miljön runt E18. Enligt Trafikverket kan inte trädavverkningen i sig ha ökat missljudet, det bara upplevs så när man ser trafiken.

– Det kan bli en förändrad ljudbild, men det låter inte mer om man tar bort träd, säger Mikael Alm, miljöstrateg vid Trafikverket region öst.

Enligt Mikael Alm ligger ljudnivån på friluftsområdet sannolikt en bra bit över riktvärdet för vad man skulle tilllåta i ett bostadsområde. Han har full förståelse för att verksamheten påverkas av trafikbullret.

– Trafiken ökar generellt överallt och den lär ha ökat förbi Vallby, inte minst sedan köpcentret på Erikslund öppnade, säger han.

Men även fast E18 är Trafikverkets ansvar tänker myndigheten inte bekosta något bullerplank.

– Nej, vi måste prioritera boendemiljöer, skol- och vårdlokaler, säger Mikael Alm.

Inte heller kommunen vill betala för ett plank.

– Det hamnar på Trafik-verket och är inte en fråga för oss, säger Hans Näslund, direktör vid tekniska nämndens stab i Västerås.

Likadant resonerar fastighetskontoret som äger musei-byggnaderna.

Enligt kommunens stadsantikvarie Jan Melander har man tidigare övervägt att ta pengar ur museets egen budget för att råda bot på problemet. Men utgiften är alldeles för hög.

– Det skulle kosta ett antal hundra tusen att sätta upp plank. De pengarna finns inte och de pengar vi har prioriteras på verksamheten inom själva området, säger han.

– Men trafiken är störande, inget snack om det.

Trafikbuller - vems ansvar?

Tekniska nämndens stab i Västerås ansvarar för

miljön runt vägarna i Västerås, det vill säga de onumrerade vägarna med namn.

Trafikverket (tidigare Vägverket) ansvarar för de numrerade vägarna som E 18, väg 66, 67 och så vidare.

Kommunen bestämmer dock vilken hastighet det ska vara på vägarna genom centrala Västerås, även på E 18.

Mer läsning

Annons