Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdbiträdet slog larm

Ålderdomshemmet Daggrosen har Lex Sarah-anmält händelsen i våras då en vikarie var berusad under sin nattjänst. Men rapporten är tillrättalagd så att cheferna ser ut att ha handlat korrekt.

Annons

När Proaros fortsatte att an-lita en timvikarie trots att denne uppträtt kraftigt berusad under sitt nattpass den 13 mars i år valde vårdbiträdet Lennart Eriksson att slå larm.

Helt i enlighet med direktiven skrev han en rapport där han påtalade att vikarien schemalagts för ytterligare pass flera månader efter incidenten. Han ifrågasatte också det faktum att ingen polisanmälan gjorts, trots att en boende samma natt blev av med flera flaskor vin förvarade i ett för personalen tillgängligt utrymme.

Han skickade rapporten till enhetschefen den 10 juni. Nitton dagar senare diariefördes chefens formella Lex Sarah-anmälan i Stadshuset. Men i den skildras händelserna helt annorlunda – och felaktigt.

¤ Att vikarien ett flertal gånger anlitats efter händelsen nämns inte. Tvärtom påstås under rubriken ”Åtgärder” att ”Bemanningsstjänst kontaktades som genast tog vikarien ur tjänst och avslutade anställningen”.

¤ Att personal påpekat att en boende blivit av med alkohol den aktuella natten nämns inte.

Sara Schelin, verksamhetschef inom Proaros vård och omsorg och överordnad enhetschefen, menar att det handlar om ett misstag.

– Det är olyckligt att det uttryckts på det sättet, säger hon.

Proaros kommer nu att utreda hanteringen av ärendet internt.

– Om fel har begåtts som det ser ut som behöver vi säkra att det inte upprepas igen, säger Sara Schelin.

Enligt Lex Sarah har varje medarbetare som får kännedom om allvarliga missförhållanden i omsorgen en skyldighet att rapportera om detta till sin chef. Men själva Lex Sarah-anmälan är det chefen som ska göra.

– I den bästa av världar ska det fungera så att man ser Lex Sarah som en möjlighet att förbättra sin verksamhet. Anmälan ska leda till en analys och åtgärder för att det inte ska hända igen, säger Carin Lidman (S), ordförande i äldrenämnden.

Men är det ett bra system att det är chefen som skriver anmälan? Han eller hon är ju ofta den som låtit eventuella missförhållanden bestå.

– Som medarbetare kan man också vända sig till chefens chef. Men känner man inte förtroende för den personen heller kan man vända sig till de sociala nämndernas stabs kvalitetssamordnare, säger Carin Lidman.

Kvalitetssamordnaren, Per-Arne Blomberg, har för närvarande semester men när han återkommer ska han, enligt Carin Lidman, få i uppdrag att titta närmare på Daggrosens Lex-Sarah-anmälan.

Mer läsning

Annons