Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varje potthål och spricka ska mätas

Sprickor, potthål och andra skador ska kartläggas och analyseras. En oberoende konsult ska studera alla bilvägar och cykelbanor.

Annons
Koll på cykelvägen. Laiad Östberg tycker att cykelvägarna i Västerås är ”ganska fina” men att det finns vissa ställen som behöver lagas.

VLT har tidigare berättat om det eftersatta underhållet av det kommunala vägnätet. I år har Västerås stad exempelvis avsatt 4 miljoner kronor för asfaltering, det är mindre än en tredjedel av de senaste årens budgetar.

– Det är historiskt lågt, säger gatuchefen Kent Nyman.

– Och i nuläget har vi tyvärr inga indikationer på att det blir några extrapengar i år.

För att få veta exakt hur stort behovet av underhåll är har tekniska kontoret anlitat konsultföretaget Ramböll. Inom kort kommer specialutrustade bilar att rulla runt i Västerås.

Resultatet blir klart först i november i år. Det betyder att det inte kan ligga till grund för nästa års budgetarbete.

Sedan blir det lättare att prioritera åtgärderna framöver. Och politikerna får ett bättre underlag när de ska fördela skattepengarna.

Vid cykelpumpen på Röda torget träffar VLT Lars Lundberg som fyller på luft i däcken. Han tycker att både bil- och cykelvägarna är lite dåliga överlag.

– Härom dagen såg jag stora gropar vid sjukhuset. Det var vid infarten till akuten där ambulanserna kör.

Ett annat exempel är Norrleden som är spårig, påpekar Lars Lundberg innan han trampar vidare.

Lars Lundberg.

Nästan 90 mil väg ska kollas

Underhållsutredningen omfattar 50 mil kommunala bilvägar och 38 mil cykelvägar. Åtta typer av skador ska dokumenteras, till exempel sprickor, potthål och kantstenar som ligger fel.

Man använder bland annat att laser och fotograferar var femte meter. Man ska även mäta komforten när man färdas på vägarna. Analysen beräknas bli klar i november i år.

Utredningen budgeteras till 1,4 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons