Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås - fjärde bästa cykelstaden

Västerås stad är en helt okej cykelkommun. Det har organisationen Cykelfrämjandet kommit fram till i en ny undersökning.

Annons
FOTO: VLT/ARKIV

- Det känns mycket bra att vi får beröm av Cykelfrämjandet för våra åtgärder. 2009 antog tekniska nämnden en handlingsplan för ökat cyklande och det stärker Västerås som en cykelstad. Politiken har prioriterat cykelfrågorna under mandatperioden, säger Andreas Porswald (MP) kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden i Västerås, i ett pressmeddelande.

Den allra bästa cykelstaden i landet är Varberg.

Organisationen har för första gången låtit jämföra ett antal kommuners insatser för cyklisterna. Det handlar inte bara om så basala saker som antal kilometer cykelbanor, utan även politisk ambitionsnivå, långsiktig planering och information och marknadsföring. 17 kommuner ingår i undersökningen, och får — enligt Cykelfrämjandet — anses tillhöra de bättre i landet.

Varberg tar alltså hem förstaplatsen, för att den har en ovanligt genomtänkt planering för cykeltrafiken. Varberg följs av Malmö, Göteborg och Västerås medan Luleå hamnar på sjuttonde plats. Luleå är den kommun som investerar mest i nya och befintliga cykelbanor: 175 kronor per kommuninvånare, men Cykelfrämjandet saknar en cykelpolitik — alltså ett uttalat mål och planering därefter.

I vardagen kan det vara många små detaljer som skiljer en bra cykelkommun från en mindre bra.

- Det kan vara skyltningen, hur kurvorna är doserade, att du kan parkera utanför entrén vid ett köpcentrum och inte behöver ställa cykeln bortanför bilparkeringen. Det kan hänga på små förtretligheter som grenar som sticker ut i cykelbanan, eller grushögar, säger Cykelfrämjandets ordförande Christian Juul.

Mer läsning

Annons