Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås Stad slutar skicka vanliga brev – satsar på digital post

Med start i sommar kommer Västerås Stad att gå över till digital post i stället för gamla vanliga brev när västeråsarna ska få kommunal information.

Annons

På minameddelanden.se kan den som vill skaffa en digital postlåda.

Först ut blir alla föräldrar som har barn i skola och förskola i kommunen. De måste i sommar skaffa en digital brevlåda för att kunna ta emot den digitala posten från Västerås Stad, skriver kommunen på sin hemsida.

Den digitala brevlådan nås genom en dator, surfplatta eller smartphone – inloggning sker via e-legitimation, till exempel mobilt bank-id.

Det finns i dag fyra olika digitala brevlådor: Kivra, Digimail, eBoks och Min myndighetspost. I de tre första kan den som vill få post från både myndigheter, kommuner och företag, medan Min myndighetspost enbart är till för post från myndigheter och företag.

Hundratals företag kan i dag skicka brev digital, inklusive räkningar. Exempelvis Kivra har en inbyggd betalfunktion som kan anslutas till användarens bank. Att ansluta sig till en digital postlåda är gratis.

Än så länge använder endast ett dussin myndigheter och kommuner digital post men fler och fler tillkommer. Skatteverket, Försäkringskassan, Centrala studiestödsnämnden (CSN), Trafikverket och Transportstyrelsen är några större myndigheter som skickar ut digital post.

I år började exempelvis Skatteverket skicka ut skatteåterbäringen redan till påsk för de deklaranter som deklarerade digitalt och var anslutna till en digital postlåda.

Dessa myndigheter och kommuner erbjuder digital post.

Här kan du skaffa en digital postlåda

Mer läsning

Annons