Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västtrafik köper 40 tåg av Bombardier – för 3,8 miljarder

Bombardier Transportation Sweden AB har utsetts till leverantör av nya tåg för Västtrafik – i ett första skede ska 40 nya tågsätt rulla på Västra Götalandsregionens spår.

Annons
Ungefär så här kan Västtrafiks nya lokaltåg komma att se ut när de sätts i trafik, tillverkade av Bombardier.Foto: Bombardier Transportation Sverige AB.

Kostnaden beräknas till 3,8 miljarder kronor och omfattar 40 tågsätt om cirka 80 meters längd, med 270 sittplatser vardera och en maxhastighet om 200 kilometer per timme.

Ordföranden i Västtrafiks styrelse Lars Holmin kommenterar affären i ett pressmeddelande:

– Sedan Västtrafik bildades 1999 har resandet med tåg mer än fördubblats. Vi har en fortsatt utmaning i regionens uppdrag fram till 2035 på 130 000 resor per dag. Vi ser en stadig ökning av tågresandet och vi är på god väg. De nya tågen kommer bidra till ännu mer attraktiva resor för våra kunder.

I samma pressmeddelande säger Bombardier Transportation Sweden AB:s försäljningsdirektör Marina Sundman:

– Det är otroligt roligt att få det här beskedet. Vi ser fram emot att tillsammans med Västtrafik leverera tåg till Västtrafiks kunder.

De första av tågsätten ska levereras från Bombardiers anläggning i Tyskland år 2021, därefter väntar testkörningar innan de sätts in i ordinarie trafik. Tågen är av en ny typ som ännu är under utveckling, därför kan det komma att se annorlunda ut än på bilden här intill.

Om man ska gå efter bilden, så förefaller det som om Västtrafiks tågsätt blir tredelade, med en låggolvsdel i mittsektionen, samma princip som de tidigare levererade Öresundstågen.

Västtrafiks nya tågsätt kommer att gå på alla sträckor som trafikeras av Västtrafik i Västra Götaland, dels i trafik på kortare pendelsträckor – exempelvis Göteborg-Alingsås, cirka fyra mil – och dels på längre regionalsträckor, exempelvis Göteborg-Strömstad, 14-15 mil.

Tanken med de nya tågsätten är att de ska ha tillräckligt hög komfort för att kännas bekväma under en längre resa, samtidigt som de ska kunna fungera på sträckor med många start och stopp.

Det är ännu inte känt om – och i så fall på vilket sätt – de nya tågsätten ger arbete åt Bombardier Transportation i Västerås.

Mer läsning

Annons