Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi blir en stängd myndighet”

Sparka 1000 handläggare eller slå igen samtliga servicekontor och flertalet lokala kontor. Det var alternativen när Försäkringskassan skulle arbeta fram en plan för att möta regeringens sparkrav om 300 miljoner kronor.

Annons

Beskedet kom i måndags kväll – samtliga servicekontor läggs ned.

–Det innebär att man stänger Försäkringskassan för besök, att man inte kan komma dit och få hjälp att fylla i sina blanketter, säger Elisabeth Ringsgård som är ordförande i fackförbundet ST i Västmanland och Eskilstuna.

–Det som är mest skrämmande är hur man monterar ner välfärdssamhället. De som behöver komma till oss är de som har svårt med språket, äldre och handikappade som känner att de inte klarar av sina ärenden på internet, säger hon.

Under januari gjorde västeråsarna 5125 spontan-besök på Försäkringskassans servicekontor, berättar Ulla-Britt Larsson, enhetschef på Försäkringskassan i Västmanland.

–Det varierar mellan 250 till 400 besök per dag, säger hon.

I Köping rör det sig om 75–100, Sala har 80–100 och Fagersta 60–85 besök perdag.

Snart är det slut på möjligheten att titta in på servicekontoret när man kanske behöver hjälp med sina blanketter eller vill fråga om något man är osäker över. I stället ska det satsas mer på internetbaserade tjänster. ”Mina sidor” på internet där man kan fylla i blanketter och se status på sina ärenden.

Elisabeth Ringsgård tycker att det är självklart att satsa på automatisering och självbetjäning men tycker att det är synd att Försäkringskassan blir en stängd myndighet.

De anställda fick ingen förvarning om vad som skulle komma.

I Västerås är det nio personer som direkt berörs. I Köping, Sala och Fagersta är det två personer per kontor. Utöver dessa finns det ytterligare ett fåtal som arbetar med spontanbesök som även de kommer att beröras. Enligt Försäkringskassans presschef Staffan Karlsson är beslutet slutgiltigt.

– Det vi har presenterat är det enda möjliga vi kan göra, säger han.

Avvecklingen av kontoren kommer att påbörjas omedelbart och ska vara färdig inom två år. Viktigt att notera är att det är de spontana besöken som påverkas.

– Den individuella kontakten mellan dig som medborgare och handläggaren kommer att finnas kvar, säger Staffan Karlsson. Sjukskrivnings-ärenden, handikappersättning och personer som redan har kontakt med handläggare kommer att fortsätta som vanligt om än i andra lokaler eller under andra mötesformer.

Per Aronsson är områdeschef för Försäkringskassan i Västmanland.

–Skulle handlingsplanen effektueras kommer servicekontoren att stängas senast sista december 2012.

För personalen på kontoren i Västmanland kan det innebära omplacering eller uppsägning, men det är ännu oklart. Försäkringskassan driver servicekontoren tillsammans med Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Hur nedläggningen av Försäkringskassans kontor kommer att påverka Skatteverket och Pensionsmyndighetens fortsatta arbete återstår att se.

Mer läsning

Annons