Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VL botar bussbrist med begagnat – vita bussar löser problemen

VL har ett visserligen angenämt problem – men ett problem som kräver resurser för att lösa: Fler och fler reser och det är trångt på bussarna. Nu botas den värsta trängseln med begagnade bussar.

Annons
Bussarna som köpts in är 8-10 år gamla 12-metersbussar av det polska märket Solaris, samma företag som levererat många bussar till Västmanland de senaste åren. Här en av de nygamla bussarna, för dagen på linje 13 mot Gryta, framför en äldre Volvobuss på linje 4 mot Brottberga på väg ut från bussterminalen i Västerås.

I början av januari informerade VL på sin hemsida att man drabbats av bussbrist som gjorde att man inte kunde köra enligt tidtabellen. Det uppstod risker för överfulla bussar – så fulla att chauffören till och med behövt passera hållplatser har förekommit.

Nu har botemedlet anlänt; i dagarna sätts nio begagnade 12-meters stadsbussar av märket Solaris Urbino, samma märke som rullar som stads- och regionbussar runt om i Västmanland.

– Vi har köpt dem från Skelleftebuss, det är också ett kommunalt bolag, ett bolag som vi har gott samarbete med, säger Peter Liss, vd för Svealandstrafiken AB, som till helt nyligen hette AB Västerås Lokaltrafik, alltså bolaget som på VL:s uppdrag utför kollektivttrafiken med buss i Västmanland.

Peter Liss förklarar:

– Vi är glada att vi har kunnat köpa bussarna. De är omlackade nyligen uppe i Skellefteå och förvånandsvärt fräscha invändigt, betydligt fräschare än våra äldsta bussar.

Bussarna har satts i trafik omgående och därför saknar ännu några av dem exempelvis VL-kortläsare och det särskilda kommunikationssystem som gör att man via VL:s app kan följa bussarna på en karta i mobilen i realtid.

– Det ska vi installera, säger Peter Liss och fortsätter:

– För att klara av de här bussarna och för att kunna sköta servicen av både dem och våra befintliga har vi förstärkt verkstadskapaciteten. Vi har anställt en mekaniker i vår depå och kommer att anställa tre under februari. Några av dem är erfarna, några av dem behöver en introduktion.

De nygamla bussarna kommer, åtminstone under överskådlig tid, att köras med den nylackerade vita karossfärgen och den något avvikande inredningsfärgen som bussarna hade från Skellefteå. Bussarna har små vita VL-logotyper.

Vintern har inneburit svårigheter för VL:s befintliga vit-blå-röda bussflotta:

– Vi har två sorters bussar, vi köpte in många nya bussar i samband med införandet av Smartkoll. Sedan har vi kvar många äldre bussar som börjar bli gamla nu.

Men det är inte bara bussar med ålders- och vinterkrämpor som hamnat på verkstad som gör att det varit trångt ombord de senaste åren:

– Vi har glädjande nog haft en stor resandeökning på senare år. Därför är inköpet av de här nio begagnade bussarna bara en del av lösningen.

Man har nämligen i dagarna tecknat avtal med den tyska busstillverkaren MAN, om inköp av 32 nya bussar till lokaltrafiken och regionaltrafiken främst i och kring Västerås. Det finns i dag ett antal MAN-bussar i VL-trafik – de bussarna är dock tämligen till åren komna.

– Bland de bussarna finns en del 18-metersbussar. De ska ersätta de äldsta av dagens 12-metersbussar, säger Peter Liss.

De 32 nya MAN-bussarna som ska i trafik när de levereras nya innebär att man kan sälja eller skrota några av de äldsta bussarna vars ålderskrämpor gett arbete för verkstaden och inneburit inställda turer i vinter.

Mer läsning

Annons