Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vet du mer om den här pärlgrå PV:n från 1953?

Artikel 230 av 267
Nostalgi - 50-talet
Visa alla artiklar

Vilka är de som åkt i den här bilen när den luktade nytt. Har den rentav fått åka på Europasemester?

Annons

1953-1954. Bengt Karlsson i Katrineholm gillar verkligen sin veteranbil. En Volvo PV i patinerat originalskick.

Han är bilens tredje ägare och hoppas helt enkelt att nostalgisidans läsare kan hjälpa honom.

Och helst av allt – tänk om det finns bilder på bilen på den tiden den rullade på Västerås gator.

Bengt vill veta mer om bilens första ägare.

Här är de fakta Bengt har fått tag på om bilen:

”Tjänstemannen Bertil Erik Carlsson, Emausgatan 13 A i Västerås köpte en pärlgrå Volvo PV ES av 1953 års modell.

Bilen hämtades hos den lokale Volvo-handlaren: Olle Olsson Bil AB i april 1954, och den fick registreringsnumret U 9756.

Senare flyttade Bertil Carlsson till Tessingatan 3 C i Västerås, och ännu senare flyttade han till Finspång.

Där hamnade den gamla PV:n i en gammal lada, och stod där i flera år innan en person utanför Norrköping köpte bilen.

Jag köpte sedan bilen av ovanstående person 2010, och är därmed troligtvis den 3:e ägaren.”

– Jag skulle vilja veta om någon i Västerås kommer ihåg Bertil och bilen.

Varför gillar du den här bilen så mycket, Bengt?

– Jag gillar alla gamla bilar, men mest gamla svenska bilar. De är en bild av samhällsutvecklingen efter kriget.

– Volvo PV:n satte Sverige på hjul. Åker jag in på en bensinstation för att tanka PV:n är det alltid någon som kommer fram och berättar att en sådan här bil hade mamma och pappa, eller farfar.

För Bengt är PV:n helt enkelt rullande industrihistoria.

Han gillar också att det är bilar man själv kan meka med utan att behöva en dator.

– Bilen blir 60 år i år. Den är ju som en katt med flera liv.

– Jag vill veta vilka det är som har åkt i den. Och vem var Bertil?

– Har bilen varit i Europa, eller kanske i Norge? Vad har den varit med om?

Bilen i sig är värd maximalt 30 000 kronor tror Bengt. Dyrast är de vita däcken som kostar 2 000 kronor styck.

– Den är rätt orörd. Lacken är solblekt och den har sina blessyrer. Men nu börjar det bli mer inne att det ska synas på bilar att de har levt.

Bilen är besiktigad och klar att användas, och det ska den göras.

På sommaren brukar Bengt ta den till jobbet som ligger någon mil bort från bostaden i Katrineholm.

– Det är verkligen att köra bil. Den här bilen får man hålla i för att den inte ska åka av vägen. Så långt från modern bil med servostyrning man kan komma, säger Bengt Karlsson och låter väldigt nöjd över just det.

Annons