Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi shoppar mer och tuggar snabbare till butiksmusik

I butiker spelas musik för att få kunder att köpa mer och trivas. Men Ljudombudsmannen varnar för påtvingad musik som ”stressig” och ”höjare av blodtrycket”.

Allt fler butiker spelar musik för att påverka kundens beteende. För tio år sedan kallades toner som gnolade diskret i bakgrunden för hissmusik. Den tiden är förbi. I dag byggs särskilda musikmiljöer för kedjor och varuhus av specialister.

De flesta märker knappt att de hör olika musik- genrer i olika miljöer. En del stressas.

På klädesbutiken Guts i Västerås har proffsråd följts när musik valts.

– Jag fick råd av en expert som hjälpte mig välja musik som passar i min butik, säger Sofia Höglund för Guts.

– Vi har aldrig schlagerfest hos oss. Olika slags butiker kör olika slags musik.

Morgnarna börjar Guts soft för att öka i tempo på eftermiddagen. Lördagar körs upptempolåtar för att på söndagen jazza till det i saktare tempo. Ber en kund att musiken ska dämpas görs det.

– Störs någon vrider vi ner volymen. En del kunder ber att vi höjer till och med. De föredrar hög musik för att känna sig mer anonyma, säger Sofia Höglund.

Butiksmusik signalerar olika saker beroende på låtval; från att shoppa mer till att här är tryggt eller elegant att vara. Vid nyttoshopping i matbutiker används i regel lågt låttempo och lägre volym för att inte stressa. Till upplevelseshoppingen brukar ett lagom snabbt låttempo väljas med normal ljudnivå. Snabbmatställen i sin tur satsar på riktigt snabba låtar för att höja tuggtempot. Inom branschen talas om ljudarkitektur, ljudmiljöer och om musik för att stärka varumärken.

Zlatan Idnert på Åf Ljud och Vibrationer har berättat om ljudets betydelse för olika Västeråsbutiker, däribland Guts.

– Jag pratar om ljud, inte musik. Det vi upplever audioellt är minst lika viktigt som det vi ser med ögonen i en butik, säger Zlatan Idnert.

– Ljudet ska anpassas efter målgrupper och vilken bild en butik vill förmedla. Ett dåligt exempel är musik som spelas i en butik utifrån vilken som jobbar just då.

– På senare tid har man börjat forska i detta och upptäckt att ljud påverkar hur folk rör sig i en butik och själva omsättningen. Därför ökar intresset för rätt ljud.

Men Ljudombudsmannen Lars Bergh varnar för butiksmusiken.

– Vi måste reducera ljud omkring oss för att inte bli stressade, gå in i väggen eller få hjärtinfarkt, säger Lars Bergh.

– Ljuden behöver inte vara höga för att ge stressande adrenalinkickar och påverka oss omedvetet. Det finns inget sådant som trevlig butiksmusik. Den är utstuderad, och påverkar. Ett snäpp till och det blir en miljöfråga.

Se också: Siv stressas av tvångsmusik i butiker

Förbättrar ljudmiljöer

I april i år inför engelska varuhuskedjan ASDA 60 minuters tystnad i ett av sina varuhus för att locka kunder som stressas av högljudda varuhus. Kunderna kommer att ”kunna höra en hårnål falla” när hissen stannas och TV-skärmar och butiksmusik stängs av, hävdar ledningen.

Ljudombudsmannen: Är ljuddoktorerna DIHR Lars Bergh, doktor i ljud och vibration, och professor Thomas Lagö. De observerar, diagnostiserar, förebygger och behandlar ljud. Skapar moderna helhetslösningar för ljud, ljudmiljöer och ljudisolering. Håller kurser och föredrag nationellt och internationellt. Mål: göra ljudmiljön i vardagen behaglig och mindre stressande.