Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att vara och låta vara

Junisolen går ner över Borlänge, blåskuggenatten kommer och musiken på Peace love-festivalen fortsätter. Ungdomar rör sig i klickar och klungor i mörkret bland träd, tomburkar och förtältstrubadurer. Andreas Skölds musikal Festival är en storartad skildring om ungas identitetsjakt.

Annons
Festivalfolk. Att fråga sig ”vem är jag?” står i centrum i Andreas Skölds festivalmusikal som spelas på Culturen. De unga, skickliga aktörerna håller en hög nivå med spel, sång och dans.

Vilket otacksamt kalibreringsgöra det är att vara ung. Att justera sina nivåer, leva upp till förväntningar eller strunta i allt. Frustration och förvirring i ett; våga välja bort eller välja allt. Att stå med öppna ögon och låta tillvaron strömma genom bröstet, skicka runt känslor i hjärta och hjärna som biljardkulor efter sprängstöten.

Festival – musikalen är en ambitiös föreställning och det bästa som mångsidige regissören och manusförfattaren Andreas Sköld har gjort. Egentligen är det inte klokt att ensemblen får ihop det på den här nivån med spel, sång, dans. Peace love-festivalen ramar in berättelsen om ungdomarna som kommer dit. Här finns gott om fräcka, vassa repliker med hög haktapparfaktor varvade med sång och dans (med koreografi av Sandra Vestholm), till exempel det Grease-flörtande onaninumret.

Huvudpersonen Alice, spelad av Julia Bengtsson, är föreställningens utropstecken. Sång, sårbarhet och spel utan överdrifter, perfekt balanserat av den unga, duktiga aktrisen. Johannes Källstad och Tom Holmströms tjattriga Piff och Puff-par Markus och Jocke börjar som mysromantiska krumelurer men utvecklas till något djupare än så, fint tolkat med stor komisk tajming.

Över huvud taget är tonåringars kalibreringsförvirring Andreas Skölds verkliga fullträff: en intelligent gestaltning av den avklädda vilsenheten, letandet och petandet, lusten att vara stor men ändå bromsa med hälarna i marken så att det inte sker för fort.

I natten utspelas fler historier om sorg, svek och kärlek än vad som återges på rim i treackordslåtar på festivalscenen. Ansikten skymtar och försvinner. Ord far genom luften, vissa stannar kvar och svider i skinnet som efter ett bortryckt plåster. Vissa ord gror till epitet och bärs som stengravyrer.

Och någonstans vill alla bli vuxenvarelser eller i alla fall betraktas som det, medan livstornadon drar igenom kroppen och sliter i själ och självkänsla. Denna längtan och önskan att komma bort, och konsten att hantera situationen när vi väl hamnat där. Den känslan är alltför lätt att känna igen sig i, även som vuxenbarn.

Amfora Produktion

Teaterorganisationen Amfora startades 1998 av Andreas Sköld och Anders Berglund. De har sedan dess satt upp en lång rad egenskrivna musikaler med barn och ungdomar på scen.

Festival är den tredje uppsättningen i vår. Tidigare har Idol och Campingen som gick snett framförts.

Andreas Sköld och Anders Berglund har själva stått på scen i en mängd andra sammanhang, bland annat i Västeråsrevyn.

Mer läsning

Annons