Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bounce-Fredrik tar sig an Tjajkovskij

Svanarna är knarkande prostituerade och tåspetsdansen är ersatt av streetdance. Exvästeråsaren Fredrik ”Benke” Rydmans version av Svansjön liknar ingen som setts tidigare.

Annons
Svansjön spelas på Dansens hus till fram till 5 februari.

Förhandsintresset är enormt inför fredagens premiär på Dansens hus i Stockholm – redan är 25 000 biljetter sålda. Så är det också tidigare medlemmar i hyllade dansgruppen Bounce som ligger bakom uppsättningen.

Nästan halva ensemblen har Västeråsanknytning: Jennie Widegren, Maria Andersson, Dawid Bienkowski och Mario Perez Amigo. Lägg därtill graffitikonstnären Daniel ”Puppet” Blomqvist som är delaktig i scenografin.

Fredrik Rydman berättar att han fick idén till föreställningen när han stod framför ett skyltfönster i London och betraktade ett par pälsar. ”Kanske är det så svanarna ser ut, som schablonbilder av prostituerade”, tänkte han.

Men fascinationen för Svansjön har han burit med sig sedan 2002. Då medverkade Fredrik Rydman som dansare i Cullbergbalettens och danslegendaren Mats Eks uppsättning av den klassiska baletten.

– När jag fick höra musiken tänkte jag ”shit, vilken bra musik”. Jag tror att det funnits med mig sedan dess.

På Dansens hus är handlingen förlagd till nutid. I stället för trolldom är svanarna besatta av heroinbegär och frågan som ställs är om kärleken kan bryta deras mönster.

– Min utmaning är att berätta historien. Det känns spännande att lyfta fram de stora känslorna och kampen mellan gott och ont.

Musikaliskt bygger föreställningen till hälften på Tjajkovskijs originalmusik och till hälften på nykomponerat material, bland annat av Salem Al Fakir och Moneybrother.

– All sorts dans finns representerad, även om streetdance är basen och hjärtat.

Är du rädd att en del ska tycka att du förstör en gammal fin balett?– Nej, jag tycker snarare att det är lite kul om folk kanske kommer att tycka det. Men jag tror att man levandegör originalet genom att vända upp och ned på det och skapa något nytt.

Fredrik Rydmans danskarriär inleddes i tioårsåldern hos Marionetterna på Bäckby. Efter Balettakademien var han med och grundade gruppen Bounce. Det blev en lång rad succéshower innan gruppen upplöstes i fjol.

Sedan dess har Fredrik Rydman övergått till att sätta danssteg för andra, bland annat i Lena Philipssons show på Cirkus, musikalen Romeo och Julia på Göta Lejon och Eric Saades vinnarnummer i Melodifestivalen.

Men än har 37-årige Rydman inte lagt de egna dansskorna på hyllan.

– Nuförtiden ringer folk mest om koreografi. Men jag vill väldigt gärna ta ett vanligt dansjobb.

Fredrik Rydman

Mer läsning

Annons