Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fåniga slogans ämne för ny bok

Töntiga, absurda eller allmänt obegripliga. Undantagsvis riktigt fyndiga. Kommunala slogans är en konstform för sig.

Annons
David Rune

I en ny bok från Kartago förlag får vi veta bakgrunden till en slogan som ”Vallentuna – var femte invånare är en häst” och att Hallsberg – av alla ställen – tidigare kallade sig ”Porten mot Europa”.

Radioproducenten och förre västeråsaren David Rune har tillsammans med med-

författarna Svante Ekberg och Daniel Kouthoofd dammsugit det kommunala Sverige på slogans.

Efter idog research har de kommit fram till att 267 kommuner och orter har eller har haft en slogan. De har ringt ett urval på närmare hundra kommuner och intervjuat tjänstemän och politiker om hur de tänkt. Vilket ofta tycks rätt oklart.

En del kommunföreträdare vrider generat på sig och vill inte riktigt kännas vid den egna ortens slogan.

Som i Arvika som tidigare berömde sig själv för att vara ”En kommun med stake”.

Entusiasmen tycks ha varit större för ett par decennier sedan.

Nu tycks många tvivla på att en slogan fyller någon funktion.

– De flesta är rörande överens om att den inte gör det. Men sedan finns det några

kommuner som tar detta på väldigt stort allvar. Det är intressant att se hur många

timmar man lägger ned på att hitta den perfekta slagfärdiga meningen, säger David Rune.

I boken uppmärksammas Fagerstas omtalade slogan ”Här får du livstid” som visar sig vara påhittad av självaste kommunalrådet, Stig Henriksson.

En annan som intervjuats är Surahammars tidigare kommunalråd Kia Ericson som

entusiastiskt försvarar det tidigare slagordet ”Din bit av sura äpplet”.

En av Sveriges mest inarbetade slogans är Enköpings ”Sveriges närmaste stad” som hängt med ända sedan i mitten av 1960-talet.

En tjänsteman där upplyser om att man numera även svänger sig med en engelsk

variant: ” The Most Central Town in Sweden”.

Ibland har uttryck som hittats på av enskilda så småningom fått status som officiell slogan, som den skämtsamma ” When in  Europe, don´t miss Skurup”.

David Runes egen favorit är Hofors ”Vänligast i Sverige”.

– Man undrar ju hur det gått till när man bestämde sig för att vara vänligast. Hur mäter man det?

Mer läsning

Annons