Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kyle tar publiken med storm

Från början till slut har Sissela Kyle publiken i ett säkert grepp i sin show som gästade Västerås på fredagskvällen.

Annons
Sissela Kyle i farten.

Det är mycket Sissela Kyle nu. I tv-programmen om dödssynderna har hon visat upp en mer reflekterande humor än vad vi tidigare sett.

Det eftertänksamma finns med också i den scenshow som hon nu spelat över hundra gånger runt om i landet.

Sissela Kyle tar avstamp i sin egen uppväxt i det intellektuella och välordnade hemmet i Partille. Hon berättar om hur drömmarna om en plats på Scenskolan slog in, ungefär samtidigt som det röda 70-talet gick över i det jag-orienterade 80-talet. Och om hur hon landar i medelålderns insikt om att livet inte är oändligt. Att ens dagar är räknade.

Men även om allvaret ligger där och skaver är det ändå glad parodihumor som bär upp föreställningen. Sissela Kyle driver med överpedagogisk teater, hon parodierar brittisk dörrspringarfars och imiterar en barsk Dagmar Ebbesen i dialog med en käck Sickan Carlsson. Hon gör till och med parodi på sina egna barn och sin gamla mamma.

Det är hög kvalitet rakt igenom. Sissela Kyles komiska tajming är välkänd sedan gammalt. Hon får skratt på sin snärtiga replikföring men lika ofta på sina pauser.

Jag såg förställningen i Stockholm i höstas och det är slående hur Sissela Kyle även i detaljer och gnabb med publik och scenarbetare gör saker precis likadant. Så jobbar ett scenproffs.

Den produktive Calle Norlén som skrivit föreställningen ihop med Kyle är alltid pålitlig. Texterna är påhittigt galna och tempot är högt. En Mona Sahlin-imitation känns möjligen lite udda i sammanhanget, men direkt efter kommer en av kvällens höjdare med Sissela Kyle som auktoritär solidaritetstant.

Ytterligare två föreställningar ges på lördagen och det finns biljetter kvar. Men den som sätter sig på första bänk gör det på egen risk.

Mer läsning

Annons