Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vass hojåkare och hantverkare

Hojbyggaren, motivlackeraren och stuntshowåkaren Jonas JoZ Henriksson från Västerås har fått kontraktet han alltid drömt om.

Annons

Han och hojåkaren Paul Cox i New York bygger och målar crossmotorcyklar ihop.

Båda två är vassa hojåkare och hantverkare som i vardagen bygger och målar mc-cyklar och dragsters (specialbyggd bil för accelerationstävlingar) åt sig själva och andra. De gör också kringgrejer till stuntshowerna som T-shirts och annat.

–Det är ett jätteprojekt vi har på gång. Vi kompletterar varandra. Paul är duktig på

metallbitar och skinn, och jag på att hitta på motiv och måla. Nästa vecka skickar han över ett chassi från USA som jag ska bygga en hoj av och måla, säger Jonas Henriksson och skrattar stort och glatt.

Jonas verkstad ligger på Skeppsgatan nere vid kraftvärmeverket. När vi dyker upp håller han på och målar ett Marilyn-Monroe-motiv på en svartlackad motorcykeltank med en airbrush. Det är ett beställningsverk åt en västeråsare.

– Jag målar i olika genrer på olika grejer. Det är mycket old-schoolmotiv som lyfts fram just nu. Men själv gillar jag hotrodstilen och rat mest även om jag målar i andra genrer också.

Jonas använder sig av nio sprutor i olika storlekar, inklusive flakesprutan som ger flingor i lacken, när han målar. För alla findetaljer åker penseln fram. I dag väljer allt fler att motivlackera kärror och hojar för att synas i mängden varför beställningsjobb aldrig saknas. I lokalen står nylackerade mc-cyklar som glittrar av krom, candyrött och electric light som Jonas målat, och på hjälmar och lackerade bordsskivor har han målat Bob Marley-motiv, Marilyn Monroe-målningar och olika typer av tecknade seriebilder. Längs en vägg hänger t-shirts som Jonas gjort motiven till.

– Det ligger mycket pengar i t-shirtar, och jag har laborerat fram perfekta tryck till en hel rat-t-shirtserie åt Paul, säger Jonas som förklaring när jag tittar undrande på alla

t-shirts.

Det var Jonas som sökte upp Paul Cox i New York från början.

– Jag brukade kolla hans och kollegan hans cykelbyggen eftersom jag var intresserad av formerna. När Larry som hans kollega hette körde ihjäl sig år 2004 åkte jag över till USA. Paul och jag hade roligt ihop och började träffas lite mer. Rätt som det var hade vi sjösatt ett samarbete.

Det är tuffa arbetsdagar som gäller. Sju dagar i veckan hittar man Jonas i verkstaden. Tidigt om morgnarna kör han lastbil för att dryga ut inkomsterna.

– Jag sliter året om. Är jag inte hemma hittar man mig här. Nu måste jag få tre cyklar klara på en och en halv månad. När alla vill ha en handbyggd hoj är det alltid mycket jobb. När jag hinner utvecklar jag de målarstilar jag gillar. Det tog mig sju år att hitta en egen stil, men man kan alltid lära sig mer.

En Paul Cox-hoj är det ultimata valet som han ser det.

– Det är som att åka Ferrari. Jag håller på och bygger en Cox-hoj till EM i dragracing, och en rat-hoj jag själv kan stå på händerna på när jag gör mina stuntshowgrejer.

I sommar börjar han sälja ett motorcykellås han själv designat. Det är mönsterskyddat och godkänt för motorcyklar av försäkringsbolagen. Han investerade 100 000 kronor för att ta fram en prototyp utan att veta om det skulle duga på marknaden.

– Man måste ha en passion i livet. Det är extremt mycket detaljer att tänka på i ett säkert och samtidigt snyggt lås. Jag visste inte om jag skulle lyckas, men jag ville inte ge upp. Nu ska Paul Cox sälja det i USA åt sina kunder, och jag har redan köpare här hemma. De olika samarbetsbitarna mellan mig och Paul Cox Industries ska få växa in i varandra.

Mer läsning

Annons