Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båtar kan få ligga kvar

Annons

För Mälarhamnar kan konflikten innebära att båtar inte hinner lossas förrän arbets-tiden är slut och får ligga kvar till nästa dag enligt vd Carola Alzén.

– Vi har en ganska ryckig verksamhet och kan inte ha fast anställda för alla tillfälliga toppar. Då får vi ta in timanställda, som står för runt 15 procent av arbetet, eller använda oss av övertid.

Alzén konstaterar att parterna verkar ha olika uppfattningar om frågan om en friare förläggning av arbetstiden avförts från dagordningen eller inte.

Mälarhamnar har ett 50-tal fast anställda på kollektivsidan varav ett 30-tal i Västerås.

– Nu handlar det om pengar och avtalstidens längd, säger Morgan Gustavsson, i förhandlingsdelegationen, ombudsman för Transportarbetareförbundet avdelning 1, som sektion 8 Mälarhamnar tillhör.

– Vi håller inte med om att vi är högavlönade, snittet ligger på 25 500 kronor i månaden.

Mer läsning

Annons