Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkare: Inga krafttag men mycket mer statistik

Den 29 november anordnade NTF, Vägverket och Landstinget ånyo ett så kallat krafttag för trafiksäkerhet på Aros kongresscenter. Detta var det femte "krafttag" som jag bevistade, och även denna gång gick det ut på att man blev presenterad en massa statistik med staplar.

Annons

Vi fick med en folder innehållande miljö- och trafiksäkerhetspolicy från olika företag som taxibolag, trafikskolor och bussbolag, där de presenterar sina företag som föregångare i miljö- och trafiksäkerhet med lagliga transporter.

Vad man kan konstatera är att verkligheten är en helt annan efter vägarna, och det finns det bevis på dagligen. Samtidigt kräver många kunder och transportköpare att företagen skall ha trafiksäkerhetspolicy, men när de sedan skall ha transporter utförda så är det syvende och sist priset som gäller, så detta är bara ett spel för galleriet.

Olyckorna minskar inte för att vi offrar en dag med att titta på statistik, utan det bör göras något radikalt praktiskt. Alla som färdas på vägarna ser dagligen att det finns åtskilliga trafikanter som riskerar både sitt och andras liv genom att bryta mot trafikreglerna.

Vad som behövs är att det måste ut fler trafikpoliser. Det räcker med att en polisbil visar sig så lugnar det ner sig. Det behövs inga trafikforskare, psykologer, beteendevetare och andra specialister, de som har vägen som arbetsplats kan intyga vilka åtgärder som behövs.

Då det varit många mc-olyckor hade en trafikforskare kommit fram till att olyckorna berodde på att fram- och bakbromsarna på motorcyklarna inte var synkroniserade. En lördagskväll kom det fyra motorcyklister på bakhjulen i runt 100 kilometer på 50-sträckan i Hed, och då har det nog ingen betydelse hur bromsarna är synkroniserade. Vidare så har jag flera bekanta som blivit omkörda av motorcykeln på bakhjulet när de hållit 90 km.

En av våra chaufförer fick plötsligt se i backspegeln hur en personbil körde om på E18 när tvåfiligt smalnade av till enfiligt, vilket gjorde att bilen blev klämd mellan släpets bakboggiehjul och räcket. När chauffören stannade för att se hur det gick för personbilen, så försvann den med båda sidor sönderskrapade.

Vid det förra krafttagsmötet den 31 maj 2007, där vi även blev presenterade en massa statistik, så skulle vi gå från ord till handling. Men ingenting har hänt praktiskt.

Jag föreslog efter det mötet att NTF skulle ordna ett möte mellan representanter från Polisen, Transportarbetarförbundet, Åkeriföreningen Mittåkarna, politikerna, Yrkestrafikrådet, vägarbetare/asfaltläggare, åkare/chaufförer som har vägen som arbetsplats. Men det har inte synts till. Istället så blev det ett nytt möte med statistik, och det minskar inte trafikolyckorna.

Jag väntar fortfarande med spänning på om det kommer att hända något rent praktiskt.

Bengt Södersten

Kolsva

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons