Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alliansen: Flygplats bra för hela vår region

Annons
Tillgång. Västeråsalliansen tycker att det är dags att fatta ett beslut om att långsiktigt bevara Västerås flygplats.foto: Tony Persson/vlt:s arkiv

Det är dags att ge tydliga besked. Vi vill ha kvar Västerås flygplats. Det krävs tydliga och långsiktiga besked, som innebär att vi inte under varje mandatperiod börjar darra på manschetten, med signaler om att den kanske ska läggas ner.

Det behövs en bred politisk uppgörelse som håller över mandatperioderna. En sådan uppgörelse som visar att vi gemensamt är beredda att stå upp för flygplatsen och verka för de bästa förutsättningarna som är möjligt gällande flyget. På så sätt gör vi vår flygplats till en tillgång för hela Västerås och vår region.

Att etablera nya flygplatser i Mälardalsområdet, eller någon annanstans i landet, är ett av de mer komplicerade och svårare tillståndsärenden man kan ge sig in på. Det kan också bli en mycket dyrbar historia. Utifrån detta perspektiv bör man tänka sig för både en och flera gånger om man i Mälardalens mest expansiva område vill lägga ner en fungerande flygplats. Arlanda har sina begränsningar att växa och Bromma ligger mitt i storstadsområdet.

Skavsta och Hässlö finns för närvarande tillgängliga att ta emot en ökad mängd flygtrafik och att vara ersättningsflygplats vid eventuella olyckstillbud eller dålig väderlek.

Vår region växer och även om flygtrafiken kan minska sin andel av resandet i stort kommer den att relativt sätt öka i de mer befolkningstäta områdena. Många orter och regioner önskar sig en flygplats men upplever att det är svårt och komplicerat att bygga en ny från grunden.

Därför är det märkligt att det finns de som envist försöker försvåra vår regions optimala transportmix med allt från bra cykelleder till bilvägar, järnvägar, hamnar och en flygplats. All infrastruktur kostar pengar och i ett glest befolkat land finns det många infrastruktursatsningar som måste till för att hela Sverige ska fungera.

Vi är ett både resande och handelsomfattande land. Det vore oklokt att i dag aktivt avveckla en för Västerås och vårt regionala område fungerande flygplats. Hur vi ska fördela kostnaden är en sak.

I Västerås startar den nya trafikflygarutbildningen redan under första halvåret 2013 med 20 studieplatser. I mycket hård konkurrens med elva av landets flygskolor, ansågs Västerås och Hässlö vara bäst lämpad att starta utbildningen.

Gods och fraktflyg samt ett avancerat flygmuseum finns dessutom på Hässlö och de är alla beroende av en väl fungerande flygplats. Vi vill se en mer målmedveten lång-¿siktigt hållbar satsning på flygplatsen för att öka intäkterna och pressa kostnaderna.

Flygplatsledningen behöver veta att kommunen vill ha kvar flygplatsen för lång tid framåt i tiden.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons