Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alliansen: Rödgrön udd mot yngre barns skolor

De rödgröna säger sig arbeta för en jämlik skola i hela Västerås. Dessvärre kommer de åtgärder de vill genomföra för att minska överskottet på skollokaler att få motsatt effekt och leda till en ökad segregation och en mer utbredd ojämlikhet.

Annons
Hotad. Västeråsalliansen kritiserar att Trollbacksskolan ska avvecklas som grundskola.

Minskningen med runt 1000 ungdomar i åldrarna 13-15 år sedan 2006 motsvarar två högstadieskolor. Dessutom finns en trend att allt fler elever väljer fristående skolor. Det står därför helt klart att åtgärder behöver vidtas för att mer resurser ska kunna riktas till lärare och undervisning.

För de rödgröna tycks samtliga befintliga kommunala högstadieskolor vara heliga. Därför riktas en tydlig udd mot de yngrebarnens skolor i det beslut de rödgröna vill driva igenom i Barn- och ungdomsnämnden den 21 mars. De förslag som de rödgröna nu vill ta beslut om innebär följande:

De rödgrönas argument är att de vill stärka den röda tråden genom att skapa fler F-9 skolor. Det stämmer att det finns goda erfarenheter av befintliga F-9 skolor i Västerås. Det som förenar dessa är emellertid att de bygger på att i stort sett alla elever går i skolan från förskoleklass till årskurs 9 och att en tydlig röd tråd därmed kan skapas. Men vad de rödgröna nu vill göra är något helt annat.

Både Bäckbyskolan och S:t Ilians skola har tre låg- och mellanstadieskolor i sina upptagningsområden. Vad de rödgröna vill göra är att avveckla en av de tre låg- och mellanstadieskolorna i respektive upptagningsområde och flytta eleverna till närmaste hög stadieskola. Det skapar obalanserade skolor med ett stort högstadium i förhållande till låg- och mellanstadiedelarna.

Eftersom ett stort antal elever kommer till skolan inför årskurs 6 eller 7 uppnås inte heller målet om att skapa en röd tråd för F-9 för skolan som helhet. Vi har också svårt att se hur en barnanpassad och trygg skolmiljö kan skapas för de yngre barnen.

Nya F-9 skolor byggs bäst underifrån, genom utbyggnad av låg- och mellanstadieskolor.

Bortsett från att dessa lösningar är tveksamma utifrån ett barnperspektiv har vi svårt att se hur de föreslagna åtgärderna leder till de kostnadsbesparingar som är nödvändiga för att kunna säkra resurser till lärare och undervisning.

Genom att skapa otrygga och dåliga lösningar för de yngre eleverna är risken stor att de mest engagerade familjerna kommer att se sig om efter andra skolalternativ vilket leder till ökad segregation och en mer utbredd ojämlikhet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons