Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt måste betalas - även kollektivtrafiken

Annons

Hans G Erikson fortsätter i VLT den 3 december debatten om Västmanlands lokaltrafik (VL). Linjenätet för busstrafiken i Västerås kan säkert förbättras och så skall också ske.

Men vad är vinsten med att göra tidtabellen för tätortstrafiken i Västerås dubbelt så tjock genom att lägga till landsbygdslinjerna? Säkerligen är det mindre än 5 procent av tätortsresenärerna som också åker med landsbygdslinjerna.

Vad är miljövinsten med att göra tätortsresenärernas tidtabell dubbelt så tjock? Ytterligare ett problem med hans förslag är att tätortstrafiken för att på bästa sätt anpassa trafiken utifrån efterfrågan har tre olika utbud, sommar, vår/höst och vinter medan landsbygdstrafiken har två tidtabeller, vinter och sommar.

Jag tror att det är viktigast att kollektivtrafiken kan erbjuda ett utökat utbud av trafik. Detta kan i princip endast finansieras genom ökade intäkter eller ökad skattefinansiering. För att få fler resenärer bör man vara försiktig med taxehöjningar.

Visserligen tror jag folk förstår att höjda löner och priser på bränsle innebär ökade kostnader för bussbolagen. Men bussen behöver den konkurrensfördel oförändrade taxor innebär gentemot bilen.

Glädjande i detta sammanhang är att Västerås stad beslutat att öka sitt bidrag till VL. Den höjning av en enkelresa i tätortstrafiken från 20 till 21 kronor, som annars varit nödvändig, kan därmed undvikas.

Erikson är engagerad för att förbättra kollektivtrafiken. Det är bra. Men han är också den enda moderat jag känner som vill bygga kollektivtrafikens finansiering på fromma förhoppningar.

Den trista sanningen är att allt, även kollektivtrafik, måste betalas.

Bengt-Åke Nilsson

styrelseordförande

Västmanlands lokaltrafik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons