Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders Garpelin: Kan inte Stockholm hjälpa oss någon gång?

Annons

I VLT kunde vi läsa hur studenterna är upprörda över högskolans beslut att anlita ett bussföretag för de fria resorna mellan campusorterna Eskilstuna och Västerås. Varför fattas ett sådant här beslut i en tid när de flesta äntligen vaknat och insett hur vi måste investera för ett hållbart samhälle?

Spontant har inte bara studenterna utan även högskolans lärare reagerat med bestörtning över detta beslut. Ur ett hög-skoleperspektiv kan man se flera konsekvenser. Förändringen försvårar förutsättningarna för högskolans lärare att bedriva sitt arbete och för dess studenter att genomföra sin utbildning. Beslutet riskerar även att underminera möjligheterna att hålla banden mellan högskolans båda campus levande.

Högskolan har en ansträngd ekonomi och ledningen har sett sig tvungen att välja det billigare bussalternativet, vilket innebär en besparing på 5,3 miljoner per år. Tågtrafiken Eskilstuna– Västerås lever mycket på högskolans resenärer. Nu förlorar SJ dessa. Staten har dragit in bidraget för Uven-tågen (Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping), vilket lär ha påverkat prislappen på 7,8 miljoner kronor per år. Utan dessa medel minskar lönsam-heten för sträckan, och antalet avgångar blir troligen färre.

Det är lätt att skylla på både Högskolan och SJ men det finns kanske andra aktörer som borde agera!

Sörmlands kommuner och landsting kommer att bidra med 598 miljoner till finansieringen av Citybanan i Stockholm. Västmanlands kommuner och landsting totalt förväntas bidra med 575,6 miljoner.Staten kommer att bidra med åtskilliga miljarder till detta bygge som har en ”budget” på 16 miljarder.

Kan våra kommuner och landsting på detta sätt mobilisera för att stödja Citybanan i Stockholm med nästan 1,2 miljarder, så borde vi kanske kunna förvänta oss samma kraftsamling och beslutsamhet när det gäller att ta ett gemensamt ansvar för kommunikationerna i den egna regionen. Ett initiativ, för att utveckla snabba och säkra spårbundna kommunikationer mellan våra orter, kunde få positiva effekter för möjligheterna att utveckla vår del av Mälardalen till en levande och expansiv region.

Avtalet som medför att ”Buss ersätter tåg mellan campusorterna” skall enligt uppgift skrivas under den här veckan, så varför inte börja med att snabbt agera, så att högskolan ges förutsättningar att teckna avtal med SJ? Det vore ett beslut som inte bara skulle gynna förutsättningarna för högskolans verksamhet utan också vara starten i ett nytt tänk! Och varför inte knacka på i huvudstaden och be om motsvarande gest från Stockholms kommuner och landsting (cirka 5 miljarder kronor) och från staten för att stödja utvecklingen av kollektivtrafiken i våra båda län?

Anders Garpelin

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons