Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bombardier: Almedalen är ett exceptionellt diskussionsforum

Annons
Almedalen. Enligt debattören har mycket hänt med evenemanget sedan Olof Palme höll sitt första Almedalstal 1968.foto: scanpix

Nästa söndag, den 1 juli, öppnas en ny flyglinje från Västerås till Visby. Det är ingen ¿tillfällighet. Invigningsflighten sammanfaller med och har anpassats till öppnandet av Almedalsveckan, som i år väntas locka ¿uppemot 15 000 deltagare. Det är fler än någonsin tidigare.

Enligt Gotlands kommun besöktes de ¿närmare 1 500 Almedalsseminarierna i fjol av 14 000 personer, jämfört med 11 000 under 2010, 7 500 under 2009 och 6 000 under 2008. Ministrar och partiledare, kommunal- och landstingsråd, tjänstemän, journalister, ¿konsulter och även näringslivet – alla är de på plats. Bombardier är inget undantag. Vi har varit med sedan 2008 och glädjande nog finns numera även andra Västeråsbaserade företag representerade i Visby.

Varför då, kan man kanske fråga sig. Hur kommer det sig att företag ägnar tid åt Almedalsveckan i dagens osäkra konjunkturklimat när dessutom den globala ¿konkurrensen visar alla tecken på att hårdna ytterligare?

Förklaringen är allt det som evenemanget ger. Almedalen har utvecklats snabbt på ¿senare år. Sedan Olof Palme höll det första Almedalstalet på ett lastbilsflak 1968 har mycket hänt. Det som en gång var en renodlad politikervecka kom under 1990-talet att bli ett Mecka för politiska taktiker, lobbyister och journalister.

Numera har veckan tagit ytterligare ett nivålyft och kännetecknas i dag av en ¿exceptionell bredd. Inom vårt intresseområde finner vi ett otal tillfällen att föra intelligenta och djupgående resonemang inte bara i ämnen av det tacksamma slaget, som innovationer och tillväxt, utan också om besvärliga frågor som infrastrukturen, energiförsörjningen och forskningsfinansieringen, där politiker ofta har svårt att komma med positiva svar.

Även om svaren inte sällan uteblir är det ändå viktigt att diskussionen förs. Sannolikt har själva existensen av ett sådant forum för öppen och transparent diskussion om ¿samhällets många framtidsutmaningar ett stort egenvärde för Sverige. Det förklarar ¿varför Almedalskonceptet blivit en export-vara. Danmark ordnar sedan 2011 det så ¿kallade Folkemötet på Bornholm, som redan lockar tusentals besökare, Norge har liknande planer och delegationer från Sydkorea har vid tre tillfällen gjort studiebesök under juli-¿veckan på Gotland.

Vi på Bombardier bidrar gärna till debatten men vårt huvudsakliga ansvar är förstås ¿gentemot våra ägare, medarbetare och ¿kunder. För vår del är motiven för att vara på plats att vi behöver förstå förutsättningarna och villkoren för den politiska processen ¿bättre. Våra ingångsvärden i detta är att svensk järnvägsindustri, som sysselsätter 10 000 ¿personer och exporterar för mångmiljard-belopp årligen, är starkt beroende av de beslut som tas – och tyvärr också ofta inte tas – ¿i riksdag, landsting och kommuner. ¿Politikerna, å sin sida, måste numera ta ¿hänsyn till projekt och samhällsföreteelser av en komplexitet som är en helt annan än för 10 till 15 år sedan. Dessutom måste de vara extra sparsamma med offentliga medel.

En konsekvens blir tyvärr alltför ofta ¿investeringsbeslut och upphandlingar som fokuserar på kortsiktighet och lägsta start-kostnad. Det är olyckligt, eftersom ¿innovationshöjd och livscykelkostnader ¿är samhällsekonomiskt långt bättre ¿parametrar.

Under Almedalsveckan hoppas vi få nya insikter i de här frågorna. Det handlar om hur politiken betraktar de utmaningar som vi och andra högteknologiska industriföretag ställs inför när det gäller innovationsklimat, ¿forskningssatsningar, tillgång till högutbildad arbetskraft och så vidare. Vår förhoppning är förstås att ambitionerna ska höjas på de här områdena så att vi med större kraft kan ¿hantera den internationella konkurrensen.

För den här dialogen är Almedalen ett ¿förträffligt forum. Det är dessutom en ¿påminnelse om att juliveckan i Visby inte bara är en spelplats för politiker utan faktiskt ¿också en arena för entreprenörskap, handel och tillväxt. Vilket är som sig bör ¿i Hansastaden Visby.

Klas Wåhlberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons