Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carl-Åke Utterström: Dags för magnettåg

Annons

Dagens infrastruktursystem är sårbart såsom förra årets snökaos visar. Magnettåget är i det fallet betydligt robustare gentemot sådant som kraftiga stormar och snöoväder. Driftserfarenheterna från Shanghai visar vidare att magnettåget kan repareras på kort tid.

Höghastighetståg (hjul på räls) innebär fortfarande ett sårbart tågsystem vars topphastighet måste reduceras vid ökande slitage. Det endast en kortsiktig lösning.

Magnettåget är robust. För att det ”svävar” utan fysisk kontakt med banan och att många av dagens system inte behövs plus alternativ placering av komplexa system. Exempel på obehövliga system är hjul, axlar, boggier, kontaktledning med mera. Alternativ placering i ställverk i stället för ombord är kraftmatning, brytare och motorstyrning.

Banan, den så kallade guidewayen, styr tåget i såväl i x-, y- som z-led. Dess delvis omfamnande underdel drar tåget magnetiskt mot banans undersida med sju millimeters beröringsfritt spel. Gäller även sidled. Drivmotorerna på banans undersida drar tåget med sig. Storleken kan väljas fritt. Driften blir därmed helt beröringsfri utan något som helst mekaniskt slitage. Västerås – Stockholm skulle mycket väl kunna kompletteras med ett separat magnettågssystem gärna samlokaliserat med E18, något som inte är möjligt med andra höghastighetståg.

Magnettåget kunde gå för fullt under orkanen Matsa, som uppmättes till 55 meter i sekunden. Jämför det med dagens traditionella tåg. En bloggare skrev ”Det var häftigt att åka magnettåget i 430 km/h och möta mötande i samma hastighet under tyfonen Matsa á 55 mmeter i sekunden”.

Enligt Bayerns infrastrukturminister Emilia Müller var magnettåget i stort sett opåverkat under Shanghais värsta långvariga snöoväder på 50 år med kraftig nedisning. All annan infrastruktur stod still.

Utanför Shanghai kortslöt en reklamballong högspänningsnätet och skickade förmodligen en strömspik som slog sönder strömriktare. Ett utbyte av strömriktare kan snabbt ske, då det enkelt lagerhållas i respektive ställverk. Reparation gjordes på en timme. Driften på parallellbanan gick intakt under tiden. Tågoperatör bistod drabbade 267 passagerare på ett föredömligt sätt.

Att hålla magnettåget i drift torde vara betydligt enklare än i dag. Den friktionsfria gången ger att underhållskostnaden i huvudsak utgörs av arbetskostnad. Tre tågsätt (tio man) klarar fem avgångar per timme och 16 minuters restid Stockholm – Västerås. Eventuella störningar kan snabbt åtgärdas som inträffad incident ovan visar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons