Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carl-Åke Utterström: Magnettågen kostar så mycket

Annons

Siffrorna om projektkostnaderna som Clas Lundberg har i sin artikel är korrekta.

Deutsche Bahn var motståndare till projektet och presenterade då en kostnadsökning på icke offentlig del som gjorde att projektet hamnade på 3 miljarder euro (27 miljoner kronor). Industrin tror inte på detta och kräver ansvarigs huvud på ett fat.

En ren ovanjordslösning i München, det vill säga varken ytspår eller tunnel, skulle kosta en miljard euro eller nio miljarder

kronor. München var ett fast prisprojekt.

Storbritanniens 80-milsprojekt från London, Heathrow till Glasgow beräknades ursprungligen till 20 miljarder pund.

Denna summa reviderades sedan till 16 miljarder pund och därefter gjordes ytterligare en sänkning med 20 - 30 procent, det vill säga en milkostnad på cirka två miljarder kronor. Till stadsmitt ovan jord i Glasgow - Edinburgh samt förmodligen också etapp ett, sträckan Liverpool - Manchester- Leeds.

En ren ovanjordslösning Stockholm - Västerås kostar cirka 22 miljarder kronor. Med magnetbanan kan topografin behållas

intakt, det krävs minimalt sprängarbete och bortforsling, det behövs inga diken, inga servicevägar, byggtiden är kort.

Trängseln i Stockholm kostar tre miljarder kronor årligen. Förseningarna Västerås-Stockholm sex miljarder årligen. Magnettågets totalkostnad kontra traditionellt tåg blir lägre efter 15 år.

Carl-Åke Utterström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons