Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Clas Lundberg: Avreglering av järnväg har blivit ett fiasko

Annons
Tågkaos. Avregleringen har enligt Clas Lundberg försämrat tågtrafiken.foto: scanpix

Journalisten och författaren Mikael Nyberg har skrivit en intressant ny bok om privatiseringsvansinnet. Han koncentrerar sin granskning till fragmentiseringen av Järnvägen och SJ, som inleddes av regeringen Göran Persson och med Björn Rosengren som uppspelt exekutor.

Under tidigt 1800-tal försökte privata intressen bygga och driva järnvägar både i Sverige och utomlands. Några blev ofattbart rika, främst genom att de fick stora landområden nästan gratis av staten men misslyckades att göra driften lönsam. I Sverige insåg regeringen ganska snart att de måste överta ansvaret både för att bygga och driva järnvägarna. Stora lån togs upp i främst England och Sverige fick ett omfattande stamnät, som verkade som ett nav för landets modernisering.

Genom ett nära samarbete med Asea elektrifierades nästan hela SJ:s stamnät, som gjorde att den svenska järnvägen blev ett av de mest effektiva transportsystemen i världen. I slutet av fyrtiotalet köpte staten in alla resterande privata bibanor för att förenkla servicen för sina kunder. Samarbetet med svensk industri fortsatte vilket ledde till att SJ fick världens modernaste maskinpark och att Sverige blev en av de ledande exportländerna inom järnvägsområdet. Visserligen hade den elektrifierade järnvägen under många år förlorat marknadsandelar till bilarna och flyget som expanderade ohejdat genom tillgång till billiga fossila bränslen.

Men snabbtåg och pendeltågstrafiken hade brutit den trenden. Insikten att oljan var på upphällningen innebär en kraftig renässans för den spårburna trafiken.

Då bestämmer sig regeringen att stycka upp och privatisera ett väl fungerande trafik-system. I sann nyliberal anda skall SJ slås sönder och fragmenteras. Inte i något annat land har man haft tanken på att betrakta tåg och kollektivtrafik, eller vilken annan typ av samhällsservice för den delen, som hamburgare och mobiltelefoner som kan hanteras av marknaden och av den osynliga handen. Den naiva tanken att bara man lämnar över till den fria marknaden så sköter sig allt till det bästa och på billigast sätt.

Sverige har i dag Europas mest avreglerade järnvägar och aldrig har tågtrafiken fungerat sämre och vi exporterar numera varken några tåg eller lok.

Järnvägen är sönderdelad, uppstyckad, upphandlad och såld till den grad att till och med moderaten och SJ:s förre ordförande Ulf Adelsohn kallar det hela för en lekstuga för politiker.

Lever vi i en komplett vansinnig tid? Framtida generationer kommer att undra med förskräckelse: Fattade de inte att detta inte fungerade? Det är något så vrickat över det hela att man skäms av att tillhöra denna generation av medborgare. Har mänskligheten inte kommit längre? Hur kunde detta ske? Plötsligt är hela landet privatiserat och det har inte ens skett någon utvärdering. Det vi äger gemensamt och som vi genom slit och uppoffringar åstadkommit släpper vi reservationslöst till utlandsägda riskkapitalistbolag och lyck-sökare?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons