Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för trådbuss i Västerås

Annons

Den framtida kollektivtrafiken i Västerås har diskuterats länge. Dieselbussarna är ett miljöproblem även om moderna dieselbussar har betydligt renare avgaser än gamla tiders. Biogasdrivna bussar, fossilgasdrivna bussar och etanoldrivna bussar är mer miljövänliga ur många aspekter men kväveoxidutsläppen, som bidrar till hälsoeffekter för de människor som andas in dem vid busshållplatser, är ungefär lika stora som för dieselbussar.

Västerås är för litet för att någon form av spårtrafik som spårväg (light rail) eller balkbanor (spårtaxi)) skulle kunna bli aktuellt.

Vad som verkar glömmas i debatten är att det finns betydligt miljövänligare bussar att tillgå. På många håll ute i Europa sker kollektivtrafiken med elektriska trådbussar. I Stockholm provades nyligen en vätgasdriven buss med bränsleceller som var i princip helt utan avgaser och buller, men tekniken visade sig tyvärr för dyr (bussen kostade 11 miljoner kronor jämfört med 2 miljoner kronor för en dieselbuss och 3?5 miljoner kronor för en biogasbuss/trådbuss). I Landskrona har man framgångsrikt prövat trådbussar av modern typ sedan 2003 och detta har enbart gett positiva erfarenheter. Driftkostnaderna är lägre än för dieselbussar och både buller och avgaser är helt eliminerade problem.

Denna ide borde man aktualisera i Västerås. Kostnaden för att ställa om hela stadslinje nätet till trådbussdrift med det koncept som tillämpas i Landskrona torde röra sig om några hundra miljoner kronor (investeringen i Landskrona kostade 38 mkr till vilken man fick statsbidrag).

Västerås har tidigare utrett trådbussar, men mycket har ändrats sedan dess. Oljan har blivit dyrare, bilarna har fått renare avgaser tack vare den katalytiska avgasreningen. Men bussarna är fortfarande ett problem i innerstaden oavsett vilket bränsle de drivs på, och kärnkraften ser ut att kunna få en renässans vilket gör eldrivna alternativ intressantare.

Det är kanske dags att skicka ansvariga politiker på en studieresa till Landskrona?

Bo Persson

Trafikkonsult

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons