Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En attraktiv stad behöver en modern kollektivtrafik

Annons
Buss på! Det ska vara lätt att ta sig till jobbet, skolan, affärerna och fritidsaktiviteter, skriver debattörerna.foto: VLT:S arkiv

För att Västerås ska vara en attraktiv stad där det är lätt att ta sig till jobbet, skolan, affärerna och fritidsaktiviteterna behövs en modern, snabb och enkel kollektivtrafik. Vi rödgröna i Västerås är beredda att satsa det som behövs för att göra det möjligt.

Västerås har förhållandevis lågt antal resande med kollektivtrafiken. Det beror på att staden har ett lågt utbud, och det i sin tur är kopplat till hur mycket (eller litet) resurser vi satsar på kollektivtrafiken. För ett bättre utbud krävs en rejäl uppgradering.

Under förra mandatperioden tog den dåvarande majoriteten initiativ till att inleda projektet Smartkoll, en kollektivtrafik för nutidens och framtidens behov. Nu är slutrapporten klar och har presenterats och det är snart dags att gå till politiska beslut. Smartkoll är inget hastverk. Det är ett väl underbyggt arbete där de främsta experterna i landet på området varit inblandade. I referensgruppen har olika intressen varit med, till exempel från kommunala handikapprådet och pensionärsrådet.

I andra städer som exempelvis Helsingborg, Jönköping och Karlstad har man mycket framgångsrikt förändrat kollektivtrafiken enligt samma upplägg som nu föreslås i Västerås.

I Västerås har busslinjerna i stort sett gått likadant sedan 1970-talet. Sedan dess har staden växt och förändrats. Varje gång en liten justering av busstrafiken har gjorts har det kostat mycket utan att man har fått så mycket för pengarna.

För att vi ska få en kollektivtrafik som motsvarar dagens och framtidens behov måste ett helhetsgrepp tas. Linjesträckningar måste rätas ut för att få en snabbare trafik. Tur-tätheten måste kraftigt öka för att bussen verkligen ska bli ett attraktivt alternativ. För att fler ska ta bussen måste det bli enklare. Det ska vara samma buss som går på kvällen som på dagen. Det stomlinjenät som föreslås ska kompletteras med servicelinjer så att så många som möjligt inte ska få för långt till sin busshållplats. Detta föreslås också i rapporten.

Vissa justeringar kan behöva göras i de föreslagna linjesträckningarna. Nu måste så många som möjligt få tillfälle att tycka till och få sina frågor och funderingar besvarade. Därför hoppas vi att många västeråsare använder sig av möjligheten att komma med synpunkter på Smartkoll via stadens webb: www.vasteras.se

Vi vill också möta västeråsarna i samtal om framtidens kollektivtrafik och kommer bjuda in till informations- och dialogmöten.

För att Västerås ska vara en hållbar stad, måste det finnas en attraktiv kollektivtrafik. Biltrafiken sliter på staden, miljön och människorna. I framtiden kommer drivmedelspriserna att stiga eftersom efterfrågan på bensin och diesel stiger hela tiden i världen. Enligt Trafikverkets senaste planeringsstrategi kommer inte biobränslen kunna ersätta bensin och diesel till 100 procent. Västerås stad behöver göra det lättare för människor att leva utan bil för att möta framtidens bränsle- och klimat-utmaning. En förbättrad kollektivtrafik underlättar resor inom kommunen och pendling in till Västerås. Det stärker näringslivet och skapar fler arbetstillfällen genom att arbetsmarknadsregionen blir större.

För att vi ska veta att västeråsarna får en kollektivtrafik som är hållbar för en lång tid krävs politisk samsyn. Vi rödgröna är beredda att ta besluten för framtidens kollektivtrafik. Vi hoppas att de övriga politiska partierna i Västerås också är det.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons