Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkpartiet säger nej till flygskatten

Annons

Den nya "flygskatt" som regeringen har föreslagit slår mot mindre flygplatser och saknar direkt koppling till miljöeffekten. Flygsektorn har ett ansvar för flygets miljökostnader - men i dag saknas det ekonomiska styrmedel.

Forskningsrapporter pekar på att de klimateffekterna av viss bränsleförbrukning på hög höjd kan bli flera gånger större än om motsvarande mängd bränsle förbränns på marknivå. Regeringen föreslår att en skatt per flygpassagerare införs, men som saknar direkt koppling till miljöeffekten. Regeringens argument är att den föreslagna skatten ändå kan leda till minskad klimatpåverkan från flyget.

Samtidigt har den föreslagna skatten en rad nackdelar:

· Skatten skulle slå särskilt hårt mot flyglinjer med svagt reseunderlag och däribland Västerås flygplats, som redan nu har stora problem.

*En skatt på flygresor påverkar främst privat-resenärer, men också näringslivets förutsättningar.

*Den mycket starka kritik som lagrådet riktat mot förslaget om flygskatt, bland annat med hänvisning till EU:s regler om statsstöd, visar ytterligare på förslagets stora brister.

Mot bakgrund av dessa nackdelar och att den avsedda effekten inte är säker så kommer folkpartiet inte att stödja regeringens förslag till skatt på flygresor. Vi anser att flygtrafikens klimatpåverkan bör hanteras antingen genom skatt på flygbränsle eller genom handel med utsläppsrätter. Dessa styrmedel har en direkt koppling till flygets klimat-påverkan.

På grund av flygets internationella natur så anser folkpartiet dessutom att styrmedel mot flygtrafikens klimatpåverkan måste införas gemensamt inom EU. Om Sverige går före ger det mycket liten effekt och riskerar att leda till betydande problem. Det är bättre att vänta en tid på ett fungerande system på EU-nivå än att Sverige ensidigt inför ett dåligt system i dag.

Ett sätt att minska de korta flygresorna inom Sverige är göra järnvägen mer attraktiv. I dag kan det i vissa fall vara billigare att ta flyget än tåget på sträckor som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Vi är övertygade om att detta huvudsakligen beror på att flyget är konkurrensutsatt, medan tåget drivs med monopol.

Kerstin Heinemann

Riksdagsledamot (fp), Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons