Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försvara upphovsrätten

Annons

Nya affärsmöjligheter öppnar sig för våra medieföretag. Självklart ska mediaföretagen se till att göra det bästa av alla nya möjligheter som ges. Och de ska se till att gå med vinst. Det är en förutsättning för att våra media-företag ska överleva på lång sikt.

I dag har journalisterna upphovsrätten till det de skriver och fotograferar. Ingen arbetsgivare har rätt att sälja eller vidare-publicera en text eller en bild, utan upphovsmannens tillstånd. Det är en bra garant för journalistikens trovärdighet. Och för mångfalden i medierna.

Tidningsutgivarna, TU, vill ta över hela upphovsrätten. De vill kunna byta grejer med varandra - sälja texter och bilder vidare - utan kontroll av upphovsmännen. För publicering i vilka medier och i vilka sammanhang som de har lust med. Det ser de som en förutsättning för att kunna utveckla sina medier.

En person som ställer upp i en intervju för en tidning, kan då aldrig vara säker på i vilket media hon eller han kan bli publicerad. Journalisten för-lorar makten över sin text eller sin bild. Den journalistiska trovärdigheten försvagas dramatiskt. Det är inte bra för demokratin.

Färre journalister kommer att behövas när texter och bilder ohämmat kan användas om och om igen. Färre journalister betyder färre kritiskt granskande ögon som håller koll på makten. Det är inte bra för demokratin.

När samma texter och bilder kan återanvändas hur många gånger som helst och i hur många media som helst, hotas mångfalden i medierna. Det är inte bra för demokratin. Demokratin bygger på att medborgarna är välinformerade och kan hämta information från flera olika källor innan de fattar sina beslut.

Givetvis är Internet en obegränsad källa till information. Men ersätter verkligen bloggar och hemsidor gjorda av företag, fackliga organisationer eller lobbygrupper bra och kritiskt granskande journalistik? Är verkligen det enda sättet att utveckla mediebranschen och göra den lönsam att överlåta hela upphovsrätten till arbetsgivaren? Naturligtvis inte. Men så resonerar Tidningsutgivarna.

Vi ser hotet mot upphovsrätten som början till mediebranschens ökenvandring. Mot en bytesmarknad mellan medieföretagen där varan är journalistik. Mot allt mer anorektiska organisationer. Från mångfald i medierna - mot enfald. Journalistförbundet anser att journalistik inte är vilken vara som helst. Journalistik kan inte som en bit korv styckas upp och säljas vidare i olika format helt okontrollerat. Den journalistiska upphovsrätten måste skyddas.

I lokala avtal kan arbetsgivare och arbetstagare lösa frågan om upphovsrätten så att trovärdigheten och mångfalden bibehålls.

Så är det redan på ett 30-tal tidningar runt om i Sverige. Dessa tidningsföretag utvecklas nu i alla tänkbara riktningar utan vare sig ekonomiska eller administrativa problem eller andra negativa konsekvenser. Tvärt om.

Journalistförbundet vill inte bekämpa mediaföretagen eller Tidningsutgivarna. Självklart är Journalistförbundet för en god utveckling i branschen. Men Journalistförbundet kommer aldrig att accepteras att journalistik behandlas som vilken handelsvara som helst.

Agneta Lindblom Hulthén

När samma texter och bilder kan återanvändas hur många gånger som helst och i hur många media som helst, hotas mångfalden i medierna, skriver Agneta Lindblom Hulthén, ordförande, Journalistförbundet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons