Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunnar Anell (M): Bråttom att hitta en lösning för Mälarbanan

Annons
Går trögt. 13 års försening innebär en förseningskostnad för samhället på 13,5 miljarder kronor, nära tre miljoner kronor per dag, skriver Gunnar Anell.foto: alf Pergeman/VLT:s arkiv

Tågtrafiken mellan Stockholm och Västerås fungerar i dag dåligt beroende på dåligt underhåll men framförallt beroende på bristande spårkapacitet i Stockholmsområdet.

I egenskap av ledamot i landstingsfullmäktige frågade därför undertecknad vid mötet den 26 oktober 2011 det ansvariga landstingsrådet Lars Eriksson (S) vad som görs från majoritetens sida för att bevaka att utbyggnaden av Mälarbanan sker skyndsamt.

Detta mot bakgrund av att den bristande spårkapaciteten på dubbelspåret genom Stockholm och norrut på Mälarbanan. Söderut från Stockholm byggdes dubbelspåret redan på 1860-talet och trafikerades med tio tåg per dygn. I dag går det 500 tåg per dygn.

Alliansen drev 2006 igenom beslutet att bygga Citytunneln genom Stockholm som 2017 kommer att fördubbla kapaciteten. Investeringen kostar 17 miljarder kronor och i paketet ingår också finansiering från berörda län och kommuner. Västmanland, Västerås står för cirka 250 miljoner kronor. Intentionerna i uppgörelsen var även att spårkapaciteten mellan Tomteboda och Kallhäll skulle byggas ut från dubbelspår till fyrspår.

Bygget av delen Kallhäll-Barkarby påbörjades i september och beräknas klar 2017 till en kostnad av 4,3 miljarder kronor. Delen Barkarby-Tomteboda är under fortsatt utredning och till många västmannlänningars nackdel inlagd i Trafikverkets nästkommande utbyggnadsplan med risk att den delen blir klar först 2025.

Svaret från landstingsrådet Erikssons sida var att utbyggnadsbehovet var angeläget och att frågan följdes men utmynnade också i en önskan om hjälp från den lokala Alliansen för att få fram investeringsmedel från statsmakterna.

Undertecknad påtalade då att en trolig orsak till att projektdelen Barkarby-Tomteboda försenats var att S-styrda Sundbybergs kommun under hand ställt krav på en tunnellösning genom Sundbyberg till en ofinansierad merkostnad av 3,1 miljarder kronor. Mitt förslag var att Eriksson även pratade med sina parti- vänner för att hitta en rimlig utgångspunkt för den fortsatta hanteringen av ärendet Barkarby-Tomteboda.

Att frågan brådskar visar inte minst en nyligen publicerad utredning som anger att 13 års försening innebär en förseningskostnad för samhället på 13,5 miljarder kronor, vilket skulle innebära att hela investeringen får betalas två gånger. Ett annat sätt att se proportionerna är att kostnaden per månad är nästan 100 miljoner eller nära 3 miljoner kronor per dag i förseningskostnad.

I VLT den 19 november framför Ulla Persson och några S-företrädare från berörda kommuner i angränsande län till Mälarbanan åsikten att kapacitet och punktlighet äventyras i en lång framtid, till 2025, på grund av brist på investeringsmedel från statens sida för delen Barkarby-Tomteboda och hotade med att innehålla avtalade finansieringsmedel vid aktuell utbetalningsdatum 2017. De raljerade över att det vore bättre att satsa på infrastruktur än billigare hamburgare, det vill säga syftande på den tänkta sänkningen av restaurangmomsen som regeringen föreslagit till 2013.

Det hade kanske varit snyggt av nämnda företrädare att nämna om problematiken kring Sundbyberg och inte sticka huvudet i sanden och peka finger åt regeringen.

Vad gäller finansiella resurser så tycks det ju finnas obegränsade resurser på närmare håll. Partiledaren Håkan Juholt har i en artikel i Svenska Dagbladet den 25 november framfört Socialdemokraternas ambition vad gäller infrastruktur: ”En andra Öresundsförbindelse, höghastighetsbana Borås-Göteborg och en Norrbottniabana”. Lätt räknat pratar han här om projekt för mer än 100 miljarder kronor enligt min uppfattning. Det är lätt att ha visioner när man inte behöver genomföra dem.

För oss västmanlänningar vore det nog bäst om vi alla jobbar för att bidra till att hitta en bra och snabb lösning för Mälarbanan genom Sundbyberg snarast och få fram den eller den andra extra miljard som behövs för att vi skall kunna åka fort och säkert mellan Västerås och Stockholm redan 2017. Då kommer det att gå snabbt, säkert och vi hinner dessutom äta en god men billig hamburgare på tåget.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons