Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Tillgänglighet viktigare än att restiden kortas

Det är lätt att förstå Bjurhovda- och Vallbybornas missnöje över indragna hållplatser innebärande försämrad busstillgänglighet. Har man under lång tid haft det förspänt med buss så känns varje försämring besvärlig.

Annons

VL och tekniska nämnden motiverar denna förändring med att restiden för passagerarna måste kortas. Det finns givetvis en liten pluspoäng i ett sådant resonemang. Minuspoängen är att vissa resenärer därmed prioriteras på andra resenärers bekostnad. Jag är därför tveksam till om det är en riktig satsning i Västeråsalliansens ambition att till-skapa en årlig ökning med fyra procent i stadstrafiken.

I miljövårdstider skall vi åka mer kollektivt och då måste den primära ambitionen för planerare och beslutsfattare vara att via ett väl genomarbetat linjenät utifrån resenärers behov, gärna med korta restider som extra lockbete, från bostadsområden till city och arbetsplatser fånga upp allt flera resenärer i hela staden. Det finns bostadsområden som aldrig fått känna av närhet till buss, till exempel Västra Skälby, Öster Mälarstrand, Örtagården och Östra Gryta. Men nu har sist-nämnda område i alla fall fått sin busslinje. Är det månne första steget i Västeråsalliansens ovan redovisade ambition?

Regionaltrafiken är också utsatt för förändringar i samma riktning som vissa stadslinjer. I november får Hallstahammarsborna en ny busslinje (511) till och från Västerås via E18. Resan tar 30 minuter och är snabbare än en resa idag med buss 111 på länsvägen. Men varför nyttjar inte pendlare i Hallstahammar det snabbaste och mest miljövänliga färd-medlet, nämligen tåget, som når Västerås på 15 minuter?

Tidtabellen med start i november för nya bussen (111A) via länsvägen säger att också den skall ta sig mellan orterna på 30 minuter. Var finns då vinsten för Hallstahammars-borna med nya linje 511? Jo, kanske genom att den vissa turer kör till/från lasarettet och Finnslätten. Men för resenärer boende utefter länsvägen, vana vid att resa med nuvarande 111:an, erbjuder 111A:s tidtabell ett minimum av turer måndag-fredag. En resa måste dessutom förhandsbeställas på telefon och trafik på lördagar och söndagar saknas helt. En sådan här planering från VL (och landstinget?) bäddar inte för att människor bosätter sig på landet och planerar för ett kollektivresande. Bilen måste nyttjas och miljöförstöringen fortgår.

I bland annat tidigare debattartiklar på denna sida har den bristfälliga planeringen med samordning av resemöjligheter mellan buss och tåg uppmärksammats. Förortsbor har under veckoslut inte bara ett magert bussutbud. Dessutom har de fåtal turer som finns ingen eller mycket dålig samordning med tågtider till bland annat Stockholm.

Planerare och ekonomiansvariga förklarar nog detta med att pengar saknas och så kan det väl kanske vara. Men varför då inte tänka om och se över tidtabeller som lockar till sig flera resande så att intäkterna i den magra busskassan ökar och miljön mår bättre? Men det kanske är enklare att år efter år köra med samma turlista. Då behöver ju bara datum i turlistan ändras!

För att knyta an till bussförbindelser till Centralen och tåg så har västeråsarna det inte heller så hävligt alltid. Dagtidsbussarna till Centralen kör till garaget tidigt under kvällstid och är otillgängliga under veckosluten sommartid. Endast en linje i lågtrafiken ersätter de indragna bussarna mellan city och Centralen.

Varför inte låta alla lågtrafiklinjer angöra Centralen i stället för att invänta varandra vid Vasagatan/Stora gatan? Det skulle underlätta för tågresenärer och säkert också generera flera busspassagerare. Frågan har ältats i många år men den tycks vara helt ointressant för lokaltrafikens ansvariga.

Ovanstående exempel på trafikplanering visar att visioner, utredningar, diskussioner med mera om ökad tillgänglighet för alla i kollektivtrafiken ännu inte har fått önskad effekt. Snarare tvärtom i några fall.

Visst, restider behöver kortas, men att det går snabbt är kanske inte alltid det viktigaste. Tillgängligheten och miljövårdstänkandet är nog viktigast!

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons