Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingegerd Hedman: Vår skola är inte av världsklass

Jag trodde väl knappast att meningsutbytet med Anders Härdevik skulle avgöras av antalet år i skolans tjänst.

Annons

Men då han nu inbjudit till sådan tävlan och lagt sin ribba vid 21 år, så får väl jag kontra med mina 38 år, varav nästan alla i gymnasieskolan. Hur mycket erfarenhet har Härdevik av just gymnasieskolan?

Härdevik påstår att min bild vilar på ”ett fåtal elever som vid inträdet till gymnasiet inte behärskat det hon (det vill säga jag) förväntat i vissa ämnen”.

Det handlar inte om mina förväntningar. Det är väl dokumenterat att kunskapsbristerna inte till fullo kan repareras i gymnasiet, vilket i sin tur leder till att eftergymnasiala utbildningar också måste sänka kraven på studenterna för att få tillräckligt många igenom systemet. Och hur socialt välanpassade, frimodiga, entreprenöriella och duktiga på att söka information på webben ungdomarna än må ha blivit, så räcker det inte för att klara den internationella konkurrensen mot de kunskapseliter som strömmar ut från exempelvis de kinesiska eller indiska universiteten.

I VLT den 4 oktober uttalar sig den nya ledningen i stadshuset om behovet att komma till rätta med de konstant dåliga och i vissa stycken försämrade resultaten hos stadens niondeklassare. Jo, jag förstår Härdeviks motargument. Han menar förstås, att även dessa politiska företrädare hänvisar till konforma och betydelselösa mått som tester och betyg. Men uttalandet kommer ändå från det parti som i årtionden utformat den politik som har resulterat i den skola av världsklass, som Härdevik tycker sig uppfatta.

Härdevik undrar också vilket ansvar jag har för den skola, jag anser vara undermålig. Ganska litet faktiskt. Jag har som sagt, med undantag för några år på 1960-talet varit verksam i gymnasieskolan och våra protester mot den utslätande skolpolitik som förts under dessa årtionden har klingat bort tämligen ohörda.

Jag välkomnar det nya styrets insikt i skolfrågan och ser fram emot en skola som redan från grunden kan ge eleverna den kunskap som behövs för nästa stadium, och nästa stadium ...

Det är faktiskt de elever som bäst behöver klara och tydliga mål och riktlinjer som drabbas mest negativt av den skola vi haft under de senaste årtiondena.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons